Film promocyjny czy spot reklamowy – które rozwiązanie jest dla Ciebie?

25/01/2019

By filmy promocyjne oraz spoty mogły zostać uznane za udane, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy odbiorcy oglądają je z przyjemnością, radością, a nawet chętnie dzielą się nimi ze znajomymi. W końcu istnieją także reklamy, które irytują i sprawiają, że natychmiast zmieniamy kanał czy zamykamy daną stronę internetową.

Istnieje wiele rodzajów spotów – krótkie, długie, zabawne, wciągające, poruszające, motywujące. Każdy z pewnością kojarzy taki, który szczególnie zapadł mu w pamięć. Może to ze względu na obraz, podkład dźwiękowy, a może z uwagi na dobór postaci lub sytuacji. Właśnie o to chodzi w dobrym spocie reklamowym czy filmie promocyjnym – wywołanie określonych emocji i reakcji u odbiorców.

film

Czym są spoty reklamowe?

O kształcie spotu reklamowego decyduje wybór mediów, za pośrednictwem których chcemy dzielić się informacją o danej marce. Spoty telewizyjne trwają przeważnie od 15 do 30 sekund. Początkowo konieczne jest stworzenie scenariusza. Jeśli chcemy stworzyć produkcje, które będą wyświetlane na telebimach, powinny być krótsze. W tym przypadku wysoki nacisk kładziemy na odpowiednią strukturę wartości przekazywanych w treści. Gdy wybieramy kampanię viralową, która ma pojawić się w sieci, ograniczenia niemal znikają.

Dobry spot reklamowy wymaga strategicznego podejścia. Badamy i analizujemy grupę docelową, sprawdzamy, czym się interesuje, jakimi wartościami kieruje. Produkcja materiałów do internetu pozwala niemal na nieograniczone działanie – kreacja spotu do TV podlega już pewnym obostrzeniom. Najbardziej cenione są oczywiście wyobraźnia i kreatywność.

Czy spot reklamowy i film promocyjny to to samo?

Można powiedzieć, że obydwie produkcje mają ze sobą sporo wspólnego, jednak nie oznaczają tego samego. Kwestia różnic pojawia się wtedy, gdy w grę wchodzą przepisy prawa. Przykładowo, billboard sponsorski wymaga odpowiedniego podejścia, gdyż szczegółowo jest określone, co można pokazać w trakcie filmu, a co jest zabronione. Ustalone jest również to, jaką część ekranu może zajmować określony przedmiot. Niezastosowanie się do przepisów może grozić karami, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów. Zarówno filmy reklamowe, jak i spoty są bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. Służą do promocji produktów lub usług. Głównym celem filmu jest zachęcenie klienta do zakupu produktu lub skorzystanie z usług bądź wykreowanie świadomości marki. Wpływa także na podniesienie jej prestiżu.

Różnica pomiędzy filmem a spotem polega również na tym, że standardowy film, czyli reklama w telewizji trwa ok. 30 sekund, przedstawiając dany produkt/usługę, natomiast spoty można zamieszczać na stronach internetowych bez limitu czasowego, wyświetlać na monitorach plazmowych.

kamerarealizacja spotu reklamowego

Ile kosztują spoty i filmy?

Produkcja filmów promocyjnych powinna być wyceniania indywidualnie. W końcu każdy projekt wyróżnia się czymś innym, a ostateczny koszt zależy m.in. od czasu trwania, długości emisji, środków wykorzystanych w trakcie realizacji filmu. Dobre spoty to połączenie skutecznego podejścia marketingowego oraz sztuki kinematografii, dlatego nie warto na nich oszczędzać.

Produkcja spotów reklamowych może przynieść zamierzony efekt, jeśli skorzystamy z usług sprawdzonej agencji, która wykaże się nie tylko oryginalnym pomysłem, ale także dobrym wykonaniem. Sukcesem jest zaciekawienie odbiorcy i skłonienie go do określonego działania.

Odpowiedni sprzęt

By produkcja była na najwyższym poziomie, warto wybrać specjalistów, którzy dysponują różnego rodzaju sprzętem, pozwalającym na osiągnięcie ciekawych efektów wizualnych. Często wykorzystywane są drony, stedicam, wózek filmowy, kran filmowy, gopro czy slidekamera.

O czym trzeba pamiętać, by produkcja była udana?

By uzyskać oczekiwane rezultaty, należy pamiętać, że konieczne jest stworzenie zarysu fabuły. Historia ukazana w filmie jest niezwykle istotna. Materiał nie powinien być także zbyt długi, gdyż w przeciwnym razie odbiorca po prostu się znudzi. Dzieło nie może także pękać od nadmiaru informacji – przerost formy nad treścią nie jest dobrą praktyką. Na samym wstępie konieczne jest jasne sprecyzowanie celu, tylko wtedy możliwe będzie jego osiągnięcie.

Warto pamiętać także o tym, że dobry materiał promocyjny to także odpowiednio dobrani aktorzy, lektor, podkład muzyczny. Nic nie może być przypadkowe. Dzisiejsze możliwości sprzętów czy programów są niemal nieograniczone, dlatego można korzystać z ich dobrodziejstw, jednak należy zachować umiar i pamiętać przede wszystkim o odbiorcach.