Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą

11/02/2013

Rozpoczęcie jednoosobowego biznesu nie należy do tak trudnych zadań jak może się to niektórym wydawać. Zanim jednak staniemy się pełnoprawnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą czeka nas kilka wizyt w stosownych urzędach. Realizację tego planu zaczynamy od sporządzenia formularza CEIDG-1, który zawiera nasze podstawowe dane wraz z informacjami o tworzonej właśnie firmie. CEIDG-1 jest równocześnie wnioskiem o nadanie numerów NIP oraz REGON, jeśli ich do tej pory nie posiadamy.

 

Wypełniony wniosek należy złożyć w miejscu zameldowania w urzędzie gminy lub miasta. Ustawodawca przewidział też możliwość przesłania formularza CEIDG-1 formą elektroniczną, lecz do tego celu wymagany jest podpis elektroniczny.

Przedsiębiorca ma siedem dni od momentu zarejestrowania firmy na wizytę w ZUS- ie. Tam w zależności od bieżącego statusu zawodowego mamy za zadanie wypełnić stosowne formularze. Najczęściej jest to druk ZUS ZUA lub ZUS ZZA, które są zamienne w zależności od tego czy przyszły przedsiębiorca opłaca składki ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego. Po za tym, aby jednoosobowa firma mogła prawidłowo funkcjonować należy też złożyć deklarację ZUS DRA, która obejmuje jeden pełny miesiąc funkcjonowania naszej firmy.

Rejestrując firmę w trakcje miesiąca należy złożyć dwie takie deklaracje tj. za niepełny miesiąc oraz za kolejny już pełny miesiąc prowadzenia firmy. W sytuacji, kiedy przedsiębiorca chce płacić składki ZUS od wyższej podstawy składek to za taki okres również musi złożyć dodatkowo deklarację ZUS DRA. Za kolejne miesiące ma obowiązku składania takiej deklaracji w sytuacji niezależnej od decyzji płatnika.

Następnym krokiem każdego nowego przedsiębiorcy jest powiadomienie Urzędu Skarbowego o rodzaju opodatkowania. Wybierając podatek progresywny na tym etapie nie podejmujemy żadnych działań. W sytuacji zarejestrowania się jako płatnik VAT firma musi przedstawić deklarację VAT-R w Urzędzie Skarbowym, a koszt tego zgłoszenia to kwota 170zł. Istnieje też możliwość przesłania jej do urzędu skarbowego pocztą, ale pod warunkiem potwierdzenia wniesienia stosownej opłaty.

Deklaracje ZUS ZUA/ZZA oraz VAT-R są również możliwe do przesłania drogą elektroniczną, ale znów wymagany jest tutaj bezpieczny podpis elektroniczny. W praktyce przedsiębiorcy, któremu zależy na szybkim uzyskaniu niezbędnych dokumentów potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej zaleca się osobiste wizyty w każdym z urzędów.”

 

Napisz swój komentarz