Zanim wybierzemy firmę, z którą będziemy chcieli nawiązać współpracę, warto sprawdzić, czy dane przedsiębiorstwo istnieje naprawdę. Jeśli wcześniej zdecydujemy się na mały wywiad, mamy szansę znaleźć solidnego kontrahenta.
Wiele osób przed rozpoczęciem kontaktów, decyduje się, aby na początku sprawdzić opinie o danej firmie w Internecie. Jednak jest to działanie ryzykowne – żyjemy w czasach, gdzie popularny jest szeptany marketing, możemy nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że dane przedsiębiorstwo wykupiło takie usługi w agencji reklamowej. Dlatego nie zawsze warto wierzyć wszystkim opiniom, jakie się przeczyta w sieci.
Wywiad można zacząć od sprawdzenia, czy dane przedsiębiorstwo w ogóle istnieje. Nigdy nie wiadomo, czy nie mamy do czynienia z oszustem, czyli kimś kto udaje, że prowadzi działalność gospodarczą. Jeśli posiadamy numer REGON albo NIP możemy sprawdzić, czy firma istnieje na stronie http://www.stat.gov.pl/regon/ i https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx. Dzięki temu będziemy zupełnie pewnie, że kontaktujemy się z prawdziwym, istniejącym przedsiębiorstwem. W przypadku, gdy firma nie chce podać tych numerów wniosek jest jasny – przedsiębiorca nie ma dobrych intencji.
Jeśli mamy do czynienia nie z jednoosobową działalnością gospodarczą, ale ze spółką lub fundacją, możemy ją sprawdzić w Krajowym Rejestrze Sądowym. Dostęp jest bezpłatny na stronie http://krs.ms.gov.pl/.
Firma powinna nam również przedstawić odpis z KRS lub odpis z ewidencji działalności gospodarczej. Uczciwy przedsiębiorca powinien przedstawić dokumenty tego typu, bez najmniejszego problemu. Istnieje jeszcze możliwość, aby sprawdzić działalność gospodarczą w CEIDG, ale w tym wypadku dotyczy to tylko osób, które zarejestrowały swoją działalność po 2011 roku. Możliwe jest również sprawdzenie, czy firma nie jest zadłużona – można to zrobić w siedzibie Krajowego Rejestru Sądowego lub za pomocą Internetu na stronie www.ekrs.pl.
Korzystając z powyższych rad, mamy pewność, że firma istnieje.