Nisza rynkowa to pewien segment gospodarki, w którym brakuje określonych produktów lub usług. W związku z rozwojem naszej kultury oraz potrzeb konsumentów, pojawia się pewna grupa klientów, którzy mają ściśle określone wymagania i oczekiwania, jednak nie mogą znaleźć odpowiadających im produktów.
Zazwyczaj takie nisze pojawiają się w społeczeństwach rozwijających się, gdzie działalność albo zainteresowania klientów bardzo szybko się zmieniają i pojawiają się nowe potrzeby. Wprowadzenie na rynek nowych produktów sprawia, że nagle pojawia się zapotrzebowanie na nietypowe dodatki i aktualizacje do nich, czasami też usługi związane ze stosowaniem ich w sposób, którego producent nie przewidział.
W innych przypadkach grupy pasjonatów chcących rozwijać swe hobby poszukują innowacyjnych, bardziej kreatywnych rozwiązań, sami tworzą pewne pomysły i koncepcje, które jednak wymagają technicznego wsparcia.
Tutaj pojawia się pole dla firm usługowych oraz producentów. Znalezienie niszy oraz zareagowanie na nią może sprawić, że firma w szybkim tempie poprawia swoją pozycję na rynku oraz może nawet wyrosnąć na eksperta w danej branży. Jak jednak znaleźć taką niszę?
Przede wszystkim warto posłuchać osób korzystających z produktów bądź usług firmy – często oni sami dają czytelne znaki co do tego, co jest im potrzebne. Różne organizacje zrzeszające pasjonatów w danej dziedzinie, koła zainteresowań, przedstawiciele określonych, zwłaszcza nowopowstałych, zawodów lub po prostu internauci mogą być inspiracją do znalezienia takowej niszy, a także sposobu, w jaki można ją zapełnić.
Warto regularnie przeglądać fora internetowe, zwłaszcza te specjalistyczne, gdyż można na nich przeczytać o potrzebach różnych środowisk. Internet jest też dobrym sposobem komunikacji, za pomocą którego można nawiązać szybki, bezpośrednie kontakty oraz zdobyć wiedzę na temat przydatnych dla potencjalnych klientów a trudnych do zdobycia produktów czy usług.
Kiedy mamy już ogólny zarys tego, czego środowisko potrzebuje, warto rozpocząć wątek na forum i zapytać w nim wprost o opinie oraz poprosić o nowe pomysły – chociaż nie wszystkie z nich są przydatne i możliwe do zrealizowania, to jednak dość łatwo jest wyłowić ogólną ideę przyświecającą środowisku w potrzebie.
Innym sposobem, choć nieco bardziej czasochłonnym i kosztownym, jest przeprowadzenie badań. Najpopularniejszym narzędziem jest ankieta, jednak nie przynosi ona zazwyczaj oczekiwanych rezultatów – ankietowanie nie zawsze mają czas i ochotę na dokładne opisywanie swojego problemu. O wiele lepszym pomysłem jest przeprowadzenie zogniskowanego badania grupowego, czyli długiego wywiadu z przedstawicielami danej grupy, które przy burzy mózgów oraz odpowiedniej zachęcie ze strony prowadzącego mogą wskazać w jaki sposób firma jest w stanie zaspokoić jej potrzeby.
Odkrywając niszę na rynku należy działać szybko i w sposób przemyślany, tak aby konkurencja nie tylko nie dotarła do naszych przyszłych klientów jako pierwsza, ale także by nie wykorzystała naszych rozwiązań i nie działała na naszą niekorzyść.