Co można wrzucić w koszty firmy?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej w Polsce wymaga nie lada wysiłku, a także odpowiednio wysokich nakładów finansowych. Pomimo wielu niekorzystnych zapisów dla przedsiębiorców właściciele firm starają się wykorzystywać każdą szansę, aby zapłacić możliwe jak najniższy podatek dochodowy.

Czasem do kosztów uzyskania przychodu wpisywane są kuriozalne ilości towarów lub usług, których nie sposób powiązać z charakterem firmy, a może to wzbudzić zainteresowanie Urzędu Skarbowego. Przed złożeniem oświadczenia podatkowego warto przeanalizować najświeższe informacje dotyczące odliczeń z podatku, gdyż przepisy prawa podatkowego często ulegają zmianom. Jeżeli jesteś zainteresowany, co i jak można wrzucić w koszty firmy, przeczytaj koniecznie ten artykuł!

Niemalże każda firma ponosi koszty związane z zakupem artykułów biurowych. Masz prawo odliczyć z podatku koszty zakupu długopisów, kalendarzy, notatników, tuszów i tonerów do drukarek czy artykułów papierniczych tj. papier do kserokopiarki. Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, iż w koszty można wrzucić wszelkie artykuły związane z reklamą przedsiębiorstwa. Dlatego warto pobierać faktury za reklamę w mediach, wykonanie broszur, ulotek, wizytówek.

Jednakże przedsiębiorcy nie wolno jest wliczać do kosztów uzyskania przychodu artykułów szkolnych kupionych dziecku jako wyprawkę. Jest to częsty błąd popełniany głównie przez ojców prowadzących własną działalność gospodarczą. Bardzo łatwo go wykryć ze względu na zbieżność dat. Spostrzegawczy urzędnik z pewnością skojarzy zwiększone wrześniowe wydatki na artykuły biurowe z rozpoczęciem roku szkolnego.

Od podatku można odliczyć wszystko, co jest związane z prowadzeniem konkretnej firmy, a co powoduje koszty, które zmniejszają dochód przedsiębiorstwa. Do tej kategorii można zaliczyć m. in. czynsz oraz opłaty za media, czyli za elektryczność, wodę, gaz itp. Ponadto rachunki za telefon i Internet także można odliczyć od uzyskania dochodu, jeśli są zarejestrowane na przedsiębiorstwo. Należy jednak podkreślić, iż trzeba posiadać faktury wystawiane na dane firmy. Podobnie jest z odliczeniem od podatku czynszu. Można tego dokonać jedynie w sytuacji, gdy siedziba firmy jest zarejestrowana pod konkretnym adresem, a wysokość opłat wskazuje faktura lub rachunek.

Koszty uzyskania przychodu są dzielone na stałe i zmienne.
Stałe koszty opłacane są regularnie np. co miesiąc. Zaliczamy do nich opłaty za czynsz, media.
Natomiast koszty zmienne są wydatkami często nieplanowanymi lub jednorazowymi np. wyposażenie biura, remont lokalu, zakup urządzeń biurowych (komputerów, kserokopiarek), a nawet samochodu. Zakup i utrzymanie samochodu można jak najbardziej wrzucić w koszty uzyskania przychodu. Ten fakt z pewnością ucieszy wszystkich przedstawicieli handlowych, którzy z aut korzystają bardzo często. Trzeba jednak pamiętać o pobraniu faktury VAT za naprawy samochodu, okresowe przeglądy stanu technicznego, zmianę opon, a przede wszystkim za benzynę.
Osoby często podróżujące transportem zbiorowym także mogą wrzucić w koszty opłatę za bilet. Jednakże w przypadku jazdy komunikacją miejską należy posiadać bilet miesięczny imienny.

W szczególnych przypadkach do kosztów uzyskania przychodu można wliczyć opłatę za kurs językowy lub studia podyplomowe ściśle związane z prowadzoną działalnością. Jeżeli właściciel często korzystał z pracy tłumacza języka francuskiego, gdyż prowadzi interesy z Francuzami to nie ma przeciwwskazań do wrzucenia w koszty lekcji z native speakerem. Jednakże należy pamiętać, iż do kosztów uzyskania przychodu nie wlicza się opłat za uzyskanie prawa jazdy oraz studiów podyplomowych, które nie mają związku z profilem firmy.