Każdy, kto prowadzi działalność doskonale wie, że musi posiadać tak zwany adres prowadzenia działalności. Często mylony jest n z adresem siedziby firmy, są to jednak dwa pojęcia.
Siedziba firmy to miejsce, do którego przychodzi korespondencja oraz gdzie powinny być przechowywane wszelkie dokumenty związane z prowadzeniem działalności, takie jak na przykład faktury. Miejscem prowadzenia działalności zaś jest miejsce, gdzie faktycznie jest ona prowadzona, na przykład zakład produkcyjny. Bywa, że oba te adresy są od siebie odmienne.
Jest jednak bardzo wiele zawodów, gdzie osoby prowadzące działalność prowadzą ją faktycznie we własnym domu. Dobrym przykładem może być architekt, wielu z nich w domu posiada miejsce, gzie wykonuje zlecenia. Takie rozwiązanie ma wiele zalet, jednak są także minusy tego, że prowadzi się firmę we własnym domu.
Na początek zalety. Przede wszystkim koszty związane z prowadzeniem działalności, do których można zaliczyć niezwykle wiele wydatków. Jeżeli działalność jest prowadzona we własnym domu, można do kosztów prowadzenia działalności zaliczyć takie jak wydatki na energię elektryczną, koszty czynszu czy podatków od nieruchomości, które trzeba obowiązkowo zapłacić. Należy jednak pamiętać o tym, że nie mogą być one odliczane w całości, zacząć więc trzeba przede wszystkim od określenia tego, ile powierzchni w domu przeznacza się na działalność. Od tego zależy wyliczenie kosztów najmu czy też wysokości podatku koniecznego do opłacenia.
Nieco inaczej wygląda sytuacja rozliczania kosztów takich jak prąd czy rozmowy telefoniczne. W przypadku energii dobrym rozwiązaniem może być oddzielny licznik w pomieszczeniu, gdzie prowadzi się działalność, co pozwoli bezbłędnie określić związane z tym wydatki.
Z pewnością plusem jest także możliwość rozliczenia jako koszty prowadzenia działalności zakupów wielu przedmiotów w tym umeblowania. Należy jednak pamiętać, iż meblowanie całego domu czy mieszkania i późniejsze uwzględnianie ich cen w kosztach prowadzenia działalności nie jest odpowiednim działaniem. Można odliczać jedynie te meble orz sprzęty, które są niezbędne do prowadzenia działalności.
Jednakże prowadzenie działalności w domu to także pewne niedogodności. Zacznijmy od tego, iż należy zgłosić w odpowiednim urzędzie gminy lub miasta fakt, iż część domu lub mieszkania będzie do tego celu wykorzystywana. Ma to wpływ na stawki podatku od nieruchomości. Jeżeli nie jesteśmy jego właścicielami w stu procentach musimy zazwyczaj mieć zgodę pozostałych właścicieli.
Ponadto w przypadku działalności, które mogłyby być uznane za uciążliwe, jak na przykład produkcyjna, trzeba mieć zazwyczaj zgodę sąsiadów. Należy także pamiętać o tym, iż należy udokumentować wszystkie wydatki związane z działalnością. Jeżeli więc rachunki za media nie są zarejestrowane na firmę, konieczne jest za każdym razem wykonywanie tak zwanych wewnętrznych dowodów księgowania. Są one poświadczeniem tego, jaka część rachunku za konkretne media została uznana i rozliczona jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej.