Prezentowany biznes plan kwiaciarni, może posłużyć jako pomoc w opracowaniu własnego planu, w celu przedstawienia go w Urzędzie Pracy.
SPIS TREŚCI
I. Opis planowanego przedsięwzięcia
II. Lokalizacja działalności
III. Prace niezbędne do przeprowadzenia oraz ich koszty
IV. Udział własny oraz już wykonane prace
V. Szanse powodzenia przedsięwzięcia
VI. Korzyści dla lokalnego rynku
I. Opis planowanego przedsięwzięcia
Działalnością, jaką chciałabym otworzyć jest kwiaciarnia. Wciąż, pomimo wielu innych możliwości na rynku kwiaty są odpowiednim prezentem na niemal każdą okazję. Ponadto kwiaty w domu czy nawet w miejscu pracy są wciąż niezwykle istotnym elementem. Mam zamiar dostarczać klientom wszystko, czego będą poszukiwali w tej właśnie branży.
Posiadam odpowiednie wykształcenie, ukończyłam bowiem technikum rolnicze o specjalizacji uprawy roślin, doskonale więc wiem, jakie warunki muszą być zachowane, aby rośliny wyglądały wspaniale nie tylko w dniu zakupu. Ponadto ukończyłam kursy wykonywania bukietów oraz różnorodnych wiązanek. Swoje umiejętności mogłam sprawdzić w praktyce, przez ostatnie kilka lat bowiem pracowałam w kwiaciarni, która zajmowała się różnymi rodzajami roślin, zarówno kwiatami ciętymi jak też doniczkowymi. Posiadam więc doświadczenie, tak niezbędne w prowadzeniu tego typu działalności.
II. Lokalizacja działalności
Na prowadzenie działalności udało mi się znaleźć lokal położony przy jednej z głównych ulic. Jego zaletą jest dość duża powierzchnia, składa się on bowiem z trzech pomieszczeń. Jedno z nich zlokalizowane jest od strony ulicy, posiada duże witryny wystawowe. Dwa pozostałe znajdujące się z tyłu posiadają ponadto drugie wejście, dzięki czemu można dostarczać towar bez konieczności wnoszenia go przez część sprzedażową. Jedno z pomieszczeń chciałabym przeznaczyć na magazyn, w którym byłyby przechowywane kwiaty do wystawienia na sprzedaż oraz wykonane na zamówienie klientów wiązanki i bukiety.
Drugie z pomieszczeń chciałabym przeznaczyć na dodatkową część działalności. Planuję bowiem umożliwienie moim klientom skorzystanie z możliwości przekazania mi kwiatów pod opiekę, na przykład podczas wyjazdu. Klienci dostarczaliby kwiaty do kwiaciarni, gdzie za niewielką opłatą byłyby one pielęgnowane zgodnie z ich wymaganiami. Nie każdy bowiem ma możliwość powierzenia znajomym lub członkom rodziny opieki nad kwiatami.
Atutem lokalu jest fakt, iż posiada dość spory parking, co na pewno jest niezwykle korzystne dla klientów. Dodatkowo nie ma konieczności wykonywania zbyt wielu prac remontowych, ograniczają się one praktycznie do jego odświeżenia, czyli pomalowania ścian. Z właścicielem lokalu mam już podpisaną umowę przedwstępną, co daje mi pewność, iż w międzyczasie nie zostanie on wynajęty nikomu innemu.
III. Prace niezbędne do przeprowadzenia oraz ich koszty
Ze względu na dobry stan lokalu jedynymi pracami, jakie muszą być wykonane, jest pomalowanie ścian. Jest to niezbyt wielki koszt. Ponadto konieczne będzie założenie w oknach wystawowych rolet, usytuowanie budynku powoduje bowiem, że znaczną część dnia do środka dostaje się sporo promieni słonecznych, które nie dla każdego rodzaju kwiatów są korzystne. Rolety pozwolą chronić kwiaty i rośliny przed zbyt ostrym słońcem, jeżeli nie jest ono dla nich wskazane.
Trzeba także zadbać o odpowiedni wystrój lokalu. Przede wszystkim niezbędny jest zakup odpowiednich mebli, będących wyposażeniem kwiaciarni. Mowa tutaj o właściwie dobranych stojakach, na których będą wystawione kwiaty do sprzedaży. Kwiaty cięte muszą być wystawiane w pojemnikach z wodą, które najwygodniej jest wystawiać na specjalnie do tego celu przeznaczonych stojakach. Podobnie wiązanki dobrze jest eksponować na specjalnych stojakach, dzięki którym prezentują się jak najlepiej.
Ponadto niezbędne jest odpowiednie przygotowanie pomieszczeń na zapleczu. Mam zamiar przechowywać w nich rośliny, trzeba więc zadbać o to, aby była w nich stała temperatura oraz wilgotność. Dlatego korzystne może okazać się kupno klimatyzatora orz urządzenia, które pozwala utrzymać wilgotność powietrza na stałym, określonym poziomie. Bez tego rośliny niezwykle szybko będą przekwitać co nie jest korzystne. Łączny koszt wyposażenia lokalu szacuję na kwotę 12 tysięcy złotych, obejmuje ona zakup nie tylko odpowiednich stojaków na kwiaty, lecz także elementów wyposażenia takich jak lada sprzedażowa czy też odpowiedniej wielkości stół na którym będą przygotowywane bukiety oraz wiązanki.
Poza tym w koszcie tym zawierają się także koszty zakupu elementów takich jak specjalne nożyczki czy noże niezbędne do wykonywania takich kompozycji. Ponadto kwota uwzględnia koszt początkowy zakupu kwiatów oraz innych przeznaczonych na sprzedaż artykułów, wynoszący około 5 tysięcy złotych.