Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej w formie pizzerii nie jest wcale takie łatwe, bowiem już na starcie należy zmierzyć się z szeregiem wymogów i formalności.
Ich liczba wzrasta, jeśli staramy się o dofinansowanie (np. dotację z Unii Europejskiej). Trzeba się koniecznie z tym liczyć.
Przed zarejestrowaniem firmy należy pomyśleć o odpowiedniej lokalizacji. Najlepiej postawić ją tam, gdzie konkurencja jest najmniejsza, a najlepiej – gdzie nie ma jej wcale. Sporo zależy od posiadanego budżetu na ten cel – lokale w centrum dużego miasta (np. na rynku) są dużo droższe aniżeli te umiejscowione przy centrach handlowych.
Istotną rzeczą jest pomysł na wystrój wnętrza pizzerii. Nie może być to kwestia przypadku – trzeba mieć w zanadrzu kreatywny pomysł na ogólną koncepcję, tj. kolorystykę, klimat, meble, dekoracje. Nadając miejscu swego rodzaju osobowość, zwiększamy szansę na pozytywny odbiór i tym samym osiągnięcie sukcesu.
Wystrój wystrojem, należy jednak skupić się na lokalu pod względem technicznym. Powinien spełniać rygorystyczne wymagania higieniczne i sanitarne, bowiem musi go odebrać SANEPID i Straż Pożarna. Na pizzerię składa się: sala jadalna dla klientów, zaplecze z lodówkami, chłodniami, kuchenkami i ladami roboczymi, a także specjalny, drewniany stół przeznaczony do wyrabiania ciasta oraz – oczywiście – piec lub piece do pieczenia pizzy. Największą inwestycją przy otwieraniu pizzerii okaże się kupno takiego właśnie pieca. Najnowocześniejszy sprzęt kosztuje od 3 do nawet 9 tys. zł.
Właściwy personel to połowa sukcesu. Zadbaj o to, by kelnerzy poprzez swoją pracę zachęcali klientów do ponownego przyjścia. Pamiętaj również o nawiązaniu stałych kontaktów z dostawcami artykułów spożywczych niezbędnych do produkowania pizzy.
Jak wytrwać w tym biznesie? Warto postawić na oryginalne dodatki do pizzy. Otwierając pizzerię np. w Zakopanem, świetnym pomysłem na składnik okaże się oscypek. Najkrócej mówiąc – regionalne przysmaki wkomponowane w pizzę to idealne rozwiązanie. Forma też się liczy – istnieje pizza w rogu nazywanym calzone albo pizza z zapiekanym w cieście serem. Abstrahując od menu – reklama dźwignią wszystkiego i nie należy o niej zapominać. Najpopularniejsza w dzisiejszych czasach jest tzw. reklama ambientowa, czyli oryginalna, niestandardowa, często szokująca i wywołująca skrajne emocje.
Artykuł powstał we współpracy z pizzerią Fresh Pizza oferującą najlepszą pizzę włoską w Poznaniu: na Ratajach, Winogradach i Grunwaldzie.