Biznes plan firmy sprzątającej. Dzięki niemu opracujesz własny plan, dopasowany do swoich potrzeb.
I. Opis działalności
Planowaną działalnością jest firma sprzątająca, oferująca szeroki zakres usług polegających na sprzątaniu. Potencjalnymi klientami dla firmy sprzątającej są przede wszystkim biura innych firm, wymagające cyklicznego sprzątania. Jednak ze względu na duże zainteresowanie usługami sprzątającymi w sektorze prywatnym, firma oferować będzie swoje usługi również prywatnym osobom. Polegałoby to na sprzątaniu domu, mieszkania lub innej wskazanej przestrzeni klienta. Firma pracowałaby przez cały tydzień poza niedzielą. Dzięki temu mielibyśmy możliwość dopasowania się do indywidualnych potrzeb każdego z naszych klientów.
1. Lokalizacja
Na prowadzenie działalności zostało znalezione biuro wraz z niewielkim magazynem. Lokal znajduje się poza centrum miasta, zatem jego czynsz nie jest zawyżony. W biurze odbywałyby się prace związane z zarządzaniem firmą, obsługą klienta, marketingiem, kadrami oraz księgowością. Natomiast w części magazynowej byłyby przechowywane wszystkie sprzęty niezbędne do sprzątania oraz reszta asortymentu, czyli środki chemiczne stosowane do utrzymania czystości. Magazyn powinien być monitorowany, niezbędne jest także założenie systemu alarmowego, aby cały przechowywany asortyment firmy nie stał się obiektem kradzieży.
W danym lokalu była wcześniej prowadzona działalność gospodarcza, jednak o innym profilu. Jednak dana działalność również wymagała pracy biurowej. W związku z czym lokal można wynająć wraz z odpowiednim umeblowaniem, co jest niezwykle korzystną ofertą.
2. Dopasowanie do potrzeb klientów
Oferta firmy ma być skierowana do wszystkich firm na terenie miasta oraz pomniejszych miejscowości wokół. W mieście znajduje się wiele biurowców i dużych korporacji, które wymagają świadczenia usług sprzątających. Firma ma zamiar nawiązać współpracę z lokalnymi spółdzielniami mieszkaniowymi, aby im również świadczyć swoje usługi. Forma zawierania współpracy będzie mieć postać abonamentową. Oferta będzie tak skonstruowana, że dłuższy abonament będzie zawsze bardziej opłacalny cenowo. W ten sposób firma ma zamiar pozyskać dużą liczbę stałych klientów. Wszystkie nieporozumienia mamy zamiar rozstrzygać zawsze na korzyść swoich klientów.
II. Niezbędne prace do wykonania
Najważniejszą kwestią jest odpowiednie wyposażenie magazynu firmy. Wymaga to niewielkich prac remontowych (magazyn wymaga remontu). Konieczne jest również wyposażenie biura w komputery i inne narzędzia biurowe, takie jak kserokopiarki, skanery czy niszczarki. Konieczne jest rozpoczęcie procesu rekrutacji sprzątaczek i sprzątaczy. Ponieważ jest to praca charakteryzująca się częstą rotacją pracowników – nasz dział kadr musi być na to przygotowany, a zatem osoby z działu HR powinny posiadać duże doświadczenie i umiejętności.
Bardzo ważny jest hurtowy zakup chemii czyszczącej. Dzięki hurtowemu zakupowi uda nam się utrzymać niskie ceny produktów niezbędnych do świadczenia usługi. Natomiast sprzęty stałe, takie jak mopy, miotły, odkurzacze, worki do odkurzaczy czy lateksowe rękawiczki powinny być wysokiej jakości, aby nie ulegały zepsuciu w trakcie ich użytkowania.
Planowane są również prace informatyczne związane z zaprojektowaniem strony internetowej, oraz dobraniem dla niej najkorzystniejszego serwera. Strona internetowa ma powstać w oparciu o popularny system zarządzania treścią, jakim jest WordPress. Dzięki temu stroną będzie można zarządzać w sposób uniwersalny, nie wymagający w przyszłości ciągłych prac programsitycznych i informatycznych. Potrzebny będzie tylko zakup odpowiedniego szablonu strony internetowej.
III. Koszty przedsięwzięcia
Oprócz wspomnianych kosztów związanych z niezbędnymi zakupami, konieczne będą również koszty związane z marketingiem i reklamą. W koszty działań marketingowych wchodzą takie elementy jak: reklama prasowa, telemarketing, budowa strony internetowej, reklama w wyszukiwarce Google i ulotki. Konieczne jest także zaprojektowanie identyfikacji wizualnej firmy, czyli podjęcie pierwszych kroków związanych z kreacją marki. Należy wykonać logotyp, papier firmowy, wizytówki oraz wstępny projekt uniformów pracowniczych.
1. Koszty związane z lokalem
Koszty związane z przygotowaniem biura jak i magazynu do użytku wynoszą około 35 tysięcy złotych. Zawierają się w tym już koszty związane z zakupem niezbędnego wyposażenia oraz koniecznych prac remontowych.
2. Pozostałe koszty
Do pozostałych kosztów zaliczyć można kwotę około 10 tysięcy złotych, które należy przeznaczyć na reklamę działalności. W ramach reklamy rozumiemy tylko reklamę prasową, projekt, wydruk i roznoszenie ulotek, a także reklamę w wyszukiwarce Google. Do tych kosztów należy doliczyć jeszcze wykonanie strony internetowej wraz z kosztami rezerwacji domeny oraz opłaty hostingu, co łącznie wynosi 5 tysięcy złotych. Jako, że mamy zamiar oferować usługi na dojazd konieczne będzie zakupienie odpowiedniej floty samochodowej. Na początek działalności jest nam potrzebne pięć mini-vanów, w których można transportować wszystkie niezbędne sprzęty i artykuły chemiczne. Koszt zakupu floty oraz benzyny to około 30 tysięcy złotych. Natomiast koszty kreacji marki firmy (stworzenie logotypu i reszty identyfikacji wizualnej) to około jednego tysiąca złotych.