Wzór biznes planu do fotografów, planujących założyć własne studio fotograficzne dzięki dotacji z Urzędu Pracy.
1) Opis przedsięwzięcia
2) Lokalizacja działalności
3) Analiza konkurencji
4) Nakłady inwestycyjne
5) Wkład własny
6) Doświadczenie
7) Szanse powodzenia inwestycji
8) Zagrożenia
1) Opis przedsięwzięcia
Moja własna działalność gospodarcza będzie to studio fotograficzne. Usługi swoje chcę kierować do klientów każdej klasy. Skupiać się jednak będę na klientach klasy średniej. Chcę oferować nie tylko usługi standardowe, jak fotografie do dokumentów, ale także możliwość stworzenia niepowtarzalnych sesji we względnie niskich cenach, nie umniejszając jednak jakości wykonywanych fotografii.
W swojej ofercie chcę umieścić podstawę w postaci wykonywania fotografii do dokumentów różnego rodzaju. Nadto sesje na różne imprezy okolicznościowe, wesela, chrzciny, imprezy firmowe, imprezy integracyjne, urodziny, imieniny, jak i w zależności od potrzeb klientów indywidualnych.
Ponadto będę oferował sesje biznesowe, w tym wykonane na przykład podczas konferencji firmowych, szkoleń i nie tylko.
Osobom z klasy średniej, w atrakcyjnych cenach chcę umożliwić skorzystanie z możliwości wykonania sesji dziecięcej, ciążowej, prywatnej i nie tylko. Mając na uwadze ciekawe pomysły własne, a także możliwość wykonania sesji najbardziej oryginalnych uwzględniający pomysły klientów.
2) Lokalizacja działalności
Siedziba, w której będę przyjmował klientów i wykonywał zdjęcia do dokumentów, a także zdjęcia portretowe i nie tylko, będzie się mieścić na obrzeżach miasta. Choć nie jest to ścisłe centrum, nieopodal biura znajdują się dwa przystanki autobusowe oraz przystanek tramwajowy. Jest tu zatem dogodny dojazd praktycznie z każdego miejsca, zarówno centrum, jak i z drugiego końca miasta. Pod budynkiem jest obszerny parking przeznaczony dla klientów.
Na swoją siedzibę przeznaczyć chcę spory lokal, który niedawno kupiłem i wyremontowałem na własny koszt. W lokalu znajdują się wszystkie niezbędne instalacje. Zaplanowałem wystrój, który ma dać poczucie wszystkim klientom, że są niemal, jak u siebie w domu, a nie w firmie.
3) Analiza konkurencji
Konkurencja na rynku fotograficznym jest duża. W mojej okolicy nie istnieje jednak żadne studio fotograficzne. Jestem więc w stanie obsłużyć okolicznych klientów, na potrzeby standardowe, jak i tych, którzy przybywają z dalszych rejonów, ale u innych nie znajdują tak ciekawej i atrakcyjnej cenowo oferty.
Tylko jedno studio fotograficzne w moim mieście oferuje sesje ciążowe, dziecięce, jak i te wykonane wedle upodobań klientów. Posiada jednak dużo wyższe ceny, a i dojazd jest utrudniony.
Nadto planuję działać głównie w godzinach popołudniowych i wieczornych mając na uwadze, że wielu klientów późno wraca z pracy i w godzinach wcześniejszych nie jest w stanie skorzystać z usług oferowanych przez inne studia fotograficzne, moje będzie za to czynne do późnych godzin.
4) Nakłady inwestycyjne
Lokal jest wyremontowany, co uczyniłem z własnych środków finansowych. Posiadam także niezbędny sprzęt do wykonywania zdjęć i sesji różnego rodzaju. Niezbędny jest jedynie nakład finansowy związany z zakupem podstawowego wyposażenia typu biurko, materiały papiernicze oraz elementów dekoracyjnych do wnętrza. Jest to jednak koszt, który pokryje z uzyskanej pożyczki.
5) Wkład własny
Posiadam spore oszczędności gromadzone przez kilka lat pracy na różnych stanowiskach, a także pracując pod opieką innego fotografa. Stąd powstał pomysł na stworzenie własnego studia fotograficznego, jak i możliwości, by pod względem finansowym zrealizować ów plan.