Znaczenie innowacji w hotelarstwie

Innowacja to coraz częściej sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Ma to miejsce w wielu różnych branżach, również w hotelarstwie. Na co dzień klienci korzystają z nowoczesnych systemów i urządzeń mobilnych, nic dziwnego zatem, że nie chcą rozstawiać się z nimi także w czasie podróży.

close-up-1224275__180Branża hotelarska już dawno dostrzegła konieczność wdrażania innowacji oraz nowych technologii do swoich usług. Jedne hotele uruchamiają zatem oryginalne rozwiązania i oryginalne oprogramowanie hotelowe (sprawdź np. iLumio), przodując w innowacyjności, inne – kopiują systemy, które sprawdziły się u konkurencji. Jednak zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, wygrany jest przede wszystkim klient, mogący liczyć na wysoki komfort obsługi i łatwy dostęp do cyfrowych rozwiązań.

Nowe technologie dla małych i dużych

Zapewne nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że im większy hotel, tym więcej inwestuje w rozwiązania innowacyjne. Jest to oczywiście związane przede wszystkim z możliwościami finansowymi, zasobami, ale również z potrzebami gości. W przypadku bardzo małych obiektów łatwiej zarządzać przepływem klientów i zapewniać ich obsługę na wysokim poziomie bez zaawansowanych systemów informatycznych, niż w obiektach, w których liczba gości liczona jest w setkach. Jednak nie oznacza to, że nawet w niedużych hotelach nie warto inwestować w innowacyjne rozwiązania. Klient jest przyzwyczajony do rozwiązań cyfrowych i żąda by ich dostarczać przynajmniej na podstawowym poziomie, jak szybkie Wi-Fi czy system rezerwacji online.

Większe hotele za to stawiają coraz częściej na samoobsługę gości. Innowacyjne systemy pozwalają już na łatwe meldowanie i wymeldowanie się bez wychodzenia z pokoju, umożliwiają dokonywanie zamówień, rezerwacji stolików w restauracji oraz wielu innych czynności z poziomu urządzeń mobilnych i to nie tylko tych należących do gości, ale również udostępnianych w pokojach. Dodatkowo rozbudowane oprogramowanie dla hoteli pozwala również lepiej zarządzać personelem, automatyzuje wiele czynności, a przez to optymalizuje czas pracy obsługi i koszty z tym związane.

Jakie rozwiązania znajdziemy w hotelach?

Osoby podróżujące często po świecie zapewne już nieraz zetknęły się z innowacyjnymi rozwiązaniami w hotelach, a część z tych pomysłów mogła wydać się nawet futurystyczna. W niektórych obiektach, jak na przykład w tajwańskim hotelu „W Taipei”, goście mają dostęp do najnowszych technologii, mogą korzystać z ogromnych ekranów LCD, w pokojach znajdują się projektory i stacje dokujące do urządzeń mobilnych. W innych obiektach (np. „Blow Up Hall” w Poznaniu) goście otrzymują, zamiast tradycyjnych kluczy, iPhona, za pomocą którego można otwierać pokój, a także sterować klimatyzacją, światłem i innymi funkcjami. Jeszcze gdzie indziej (np. „Prizeotel” w Hamburgu), dzięki urządzeniom mobilnym, można słuchać muzyki hotelowej nawet poza obiektem, a także korzystać z cyfrowego kiosku z gazetami.

Innowacje w hotelach mogą być nastawione na praktyczne rozwiązania, ułatwiające korzystanie z obsługi hotelu i usprawniające zarządzanie takim obiektem, ale także mogą koncentrować się na zapewnieniu rozrywki gościom. Bez względu na to, jaki cel przyświeca takim rozwiązaniom, nowoczesne systemy i technologie są już nie tyle przyszłością hotelarstwa, ile jego obecną rzeczywistością i coraz trudniej wyobrazić sobie bez nich funkcjonowanie nowoczesnego hotelu.