Biznes plan: sklep ogrodniczy

4) Zestawienie niezbędnych wydatków i sprawy finansowe

Aby możliwe było wejście na rynek, konieczne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Pierwszym z kosztów jakie będę musiał ponieść jest wynajem lokalu handlowego za kwotę 1,5 tysiąca złotych miesięcznie. Lokal należy wyposażyć w odpowiednie regały, ladę oraz kasę, telefon, co szacuje na kwotę około 10 tysięcy złotych, a także zakupić pierwszy towar który później przyniesie zysk. Na początkowy asortyment sklepu zamierzam przeznaczyć kwotę 20 tysięcy złotych.

Chcę również zainwestować w uatrakcyjnienie wejścia do lokalu, żeby przyciągał on klientów, co wymaga wkładu 1 tysiąca złotych.

W początkowym etapie nie planuję zatrudnić stałych pracowników. Zamierzam prowadzić sklep na własna rękę dzięki czemu zmniejszę początkowy wkład finansowy, a także zyskam możliwość zbudowania wartościowej dla biznesu relacji z klientami.

Dodatkowo planuję zakup oprogramowania do projektowania ogrodu, gdyż zamierzam oferować taką usługę w swoim sklepie. Koszt takiego oprogramowania to 1,5 tysiąca złotych.

Dodatkowo około 2 tysiące złotych przeznaczę na zakup sprzętu umożliwiającego wykonanie tego rodzaju zleceń.

Początkowe koszta jakie będę musiał ponieść szacuję na około 40-50 tysięcy złotych.

Posiadam mały samochód dostawczy dzięki czemu będę mógł na własna rękę realizować dostawy z hurtowni, a także do klientów.

Koszty miesięczne prowadzenia działalności będą wynosić około 6 tysięcy złotych. Na te koszty składa się ZUS, leasing, telefony, paliwo, energia elektryczna, usługi spedycyjne.

W sklepie będzie można płacić zarówno gotówką, czekami, jak i kartami płatniczymi. Oczywiście możliwe będzie wystawienie faktury VAT.

Sadzonki i krzewy będę kupować z niedaleko położonej szkółki leśnej gdzie zaproponowano mi preferencyjne ceny, a nasiona z hurtowni nasion „Nasionko”, w której jestem klientem indywidualnym od bardzo wielu lat.

Marża zamierzam naliczać w następujący sposób:

  • Sadzonki i cebulki roślin jednorocznych – marża 20%. Dla klientów kupujących w większych ilościach (10 sztuk i więcej) rabaty.
  • Nawozy i inne środki ochrony roślin – marża 20%. Przy ilościach hurtowych 10% marży.
  • Sadzonki drzew – marża do 35% . Uzależniona od wieku drzewka (młodsze – 35% marży, im starsze tym mniejsza marża).
  • Nasiona – marża 30%
  • Karta stałego klienta – uprawnia do zakupów wszystkich towarów, bez względu na promocje i inne rabaty, z 10% zniżką.
  • Ceny promocyjne po sezonie (marża 10% od ceny zakupu).

5) Szanse powodzenia działalności

Myślę, iż planowana przeze mnie działalność gospodarcza ma bardzo duże szanse powodzenia przede wszystkim ze względu na jej doskonała lokalizację, wiedzę i doświadczenie jakie posiadam oraz znajomości z potencjalnymi klientami. Lokalny rynek jest mi doskonale znany i wiem, że jest tam duże zapotrzebowanie na tego typu usługi. Sklep przyciągnie klientów rodzajem, jakością i ilością proponowanych towarów i usług. Mało jest sklepów ogrodniczych, które oferują projektowanie i założenie ogrodu. Dodatkowo celem mojej działalności będzie pomoc ludziom w spędzenia czasu w zdrowym, ekologicznym otoczeniu, jakim jest rodzinny ogród działkowy oraz propagowanie idei ogrodnictwa.

Wraz z zakładanym rozwojem działalności planuję także stworzenie nowych miejsc pracy co przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia na lokalnym rynku. W początkowym etapie zamierzam zatrudnić osobę, na umowę zlecenie, która będzie pomagała mi w realizacji projektów ogrodów. Wraz z planowanym wzrostem zleceń zamierzam zatrudnić pracownika na umowę stałą, a później zwiększyć zatrudnienie do 3 osób, adekwatnie do rozwoju działalności.