Wyławianie klientów z sieci

Jak dziś najszybciej trafić do szerokiego grona klientów? Przez internet! Marketing internetowy daje wiele narzędzi, którymi można zachęcić odbiorców do odwiedzenia strony reklamodawców lub złożenia zamówienia.

Historia marketingu internetowego rozpoczęła się w 1994 r., kiedy HotWire sprzedał pierwszy banner reklamowy. Od tego czasu wirtualna przestrzeń coraz bardziej wypełnia się reklamą cyfrową. Marketing internetowy wykorzystuje sieć do przesyłania różnego rodzaju i w różnej postaci informacji marketingowej. Jego celem jest pozyskanie klientów poprzez styczność z taką formą reklamy jak baner, reklama multimedialna, ogłoszenia reklamowe, e-mail marketing (w tym również e-mail spam), strony rezultatów wyszukiwarki. Marketing internetowy wygrywa z innymi działaniami reklamowymi błyskawiczną publikacją treści bez ograniczeń czasowych i geograficznych. Internet pozwala zaś dostosować reklamy pod konkretną zawartość stron WWW czy do docelowej grupy odbiorców.

Najbardziej popularne formy reklamy online

Działania w ramach marketingu internetowego można prowadzić za pomocą różnych narzędzi. Najstarszą, a zarazem najbardziej popularną formą jest banner, czyli graficzna forma przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych zawierająca zazwyczaj odnośnik do promowanej strony WWW. Najczęściej umieszcza się go w górnej części serwisu internetowego.

Inną formą reklamy display jest floating ad – reklama, która porusza się po na ekranie użytkownika albo unosi się nad treścią, oraz tapeta – reklama zmieniająca tło przeglądanej strony (może zawierać np. logotyp firmy lub inny element graficzny). Wśród często stosowanych narzędzi znajduje się także reklama video, która jest coraz chętniej wykorzystywana przez reklamowców internetowych. W sieci stosuje się też reklamę na mapie (np. Google Maps), gdzie zamieszcza się linki albo teksty reklamowe związane z daną lokalizacją. Do narzędzi marketingu online zaliczają się SMS-y lub wiadomości multimedialne (MMS-y) wysyłane na telefony komórkowe. Nie mniej chętnie reklamodawcy sięgają po e-mail marketing, czyli informacje reklamowe (graficzne, pliki tekstowe, flash itp.) dostarczane za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Coraz popularniejszą metodą promowania biznesu online jest affiliate marketing funkcjonujący u nas pod szyldem programu partnerskiego. Polega on na tym, że osoba promująca produkt za pośrednictwem strony internetowej jest nagradzana za każdego użytkownika, który ją odwiedzi, złoży zamówienie lub przeprowadzi jakąkolwiek inną czynność. Pay per click to z kolei rodzaj reklamy internetowej, w której płaci się nie za samo jego wyświetlenie, ale za kliknięcie w link lub banner. To tylko niektóre ze sposobów, które można wykorzystać do zareklamowania usług czy produktów – w sieci jest ich znacznie więcej.

 

Wyławianie klientów z sieci

Więcej wydatków na reklamę online

Od 2007 r. PwC realizuje na zlecenie IAB Polska badania AdEx, w których udział biorą wiodące firmy internetowe. Według ostatniego, mającego miejsce w 2015 r., wydatki na reklamę internetową w Polsce rosły z kwartału na kwartał – od 12 proc. do 32 proc. Ubiegły rok zamknął się kwotą 3,17 mld zł, co oznacza, że wydano 528 mln zł więcej niż w 2014 roku (20,2 proc. w górę). Decyzja o tym, aby zainwestować właśnie w internet, wiąże się z tym, że coraz więcej osób zagląda do sieci, korzystając z komputera lub urządzeń mobilnych. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na reklamy typu display (48,9 proc. z uwzględnieniem wideo i 41 proc. bez tego typu materiałów) oraz SEM (34,2 proc.).

Reklama online gwarancją sukcesu

Do tego, że najważniejszym elementem promocji gwarantującym sukces jest reklama, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Aby uzyskać taki rezultat, trzeba reklamę odpowiednio skonstruować: spersonalizować, dobrać odpowiednią grupę odbiorców i nie przesadzić z nadmierną ekspozycją, gdyż wtedy zamiast wzmocnić wynik, raczej doprowadzimy do jego spadku. Internauci najbardziej lubią te kampanie reklamowe, których forma przekazu śmieszy lub jest pomysłowa i zaskakująca. Ważne są także dla nich użyteczne informacje dostarczane przez reklamę. Z taką wiedzą, korzystając z narzędzi marketingu internetowego, z sieci można wyłowić spore grono klientów.