Przykładowy biznes plan biura nieruchomości zajmującego się wynajmem mieszkań, sprzedażą działek i doradztwem z zakresu nieruchomości.
Spis treści.
1) Szkic planowanego przedsięwzięcia.
2) Miejsce położenia biura.
3) Zasoby intelektualne i materialne.
4) Zarys kosztorysowy.
5) Perspektywy rozwoju firmy.
1) Szkic planowanego przedsięwzięcia.
Biuro nieruchomości, które zamierzam prowadzić, obsługiwać będzie miasto ponadprzeciętnej wielkości z perspektywami rozwoju na tereny położone wzdłuż krzyżujących się, ważnych szlaków komunikacyjnych. W związku z tym transakcji w obrocie nieruchomościami będzie co rok przybywać.
Prawodawstwo, choć z opóźnieniem nadarza za zmieniającą się rzeczywistością i przepisy prawa dotyczące sfery posiadania nieruchomości, a także przepisów okołobudowlanych, ulegają nowelizacji, wiec kompleksowe doradztwo w tej dziedzinie będzie poszukiwaną usługą na lokalnym rynku obrotu ziemią. Poza tym mam zamiar oferować część nieruchomości z własnych zasobów, to znaczy działki budowlane z tzw. wartością dodana, czyli wcześniej zakupione grunty podzielone na mniejsze działki z zabezpieczeniem mediów, propozycją projektu architektonicznego i minimalnym nasadzeniem drzewostanu w pakiecie sprzedażowym.
Do sfinalizowania płynności finansowej przy zakupie gruntów do dalszej odsprzedaży mam zamiar skorzystać z kredytów dla start-upów, oferowanych przez wiele banków komercyjnych. Istnieje również możliwość skorzystania z programów promujących przedsiębiorczość i wspierających finansowo małe i średnie przedsiębiorstwa. Działalnością uzupełniająca będzie prowadzona w sieci platforma z ogłoszeniowa dla chcących sprzedać lub kupić dom, mieszkanie albo grunt.
2) Miejsce położenia biura.
Lokalizacja biura, w którym będą przyjmowani klienci, znajduje się w zabytkowej części miasta nieopodal Rynku Głównego w pasażu, jakim jest jedna z odchodzących z płyty placu ulic, uważana za centrum handlowe miasta. Pomieszczenia znajdują się w odrestaurowanym budynku, który na szczęście nie jest zaliczony do klasy zabytków, co ułatwi adaptację poszczególnych pomieszczeń. Przyszłe biuro będzie posiadać Pięć pomieszczeń głównych i trzy powierzchnie wspomagające. Pierwszym pomieszczeniem będzie recepcja wraz z poczekalnią dla klientów. Vis à vis znajdować się będzie pokój, w którym zatrudnieni przeze mnie agenci będą doradzać klientom chcącym zakupić nieruchomość. Przez środek pomieszczenia poprowadzony zostanie korytarz. Z niego prowadzić będą drzwi do poszczególnych pomieszczeń. W kolejności: sala konferencyjna, gdzie przyjmować będziemy klientów w razie konieczności uczestnictwa w rozmowach większej ilości agentów i odbywać odprawy zespołu.
3) Zasoby intelektualne i materialne.
Jestem absolwentem zagranicznej uczelni w kierunku zarządzanie i marketing ze specjalizacją marketing w sieci internet. Dyplom wystawiła uczelnia z państwa nieobjętego umowami międzypaństwowymi, ale po przybyciu do kraju przeprowadziłem proces nostryfikacji, tak więc zdobyty tytuł naukowy jest honorowany przez prawodawstwo krajowe. Na polu zawodowym mogę się pochwalić praktyką w ramach umowy o pracę w renomowanej agencji obrotu nieruchomościami w sąsiednim kraju, A także rocznym stażem w agencji interaktywnej o ugruntowanej renomie. Po powrocie do kraju skończyłem studia pomagisterskie na kierunku psychologia behawioralna i obroniłem prace magisterską z powodzeniem. W trakcie nauki i pracy zarobkowej za granicą zgromadziłem środki w wysokości piętnaście tysięcy złotych. wkład własny w całości mam zamiar przeznaczyć na potrzeby związane z promocją i rozwojem firmy.
4) Zarys kosztorysowy.
Większość kosztów wymaganych do rozpoczęcia działalności pochłonie dostosowanie lokalu do potrzeb biura nieruchomości. Pomieszczenie jest pojedynczym pokojem o powierzchni blisko stu pięćdziesięciu metrów kwadratowych. I dlatego wymaga wykonania ścian w lekkiej technologii zabudowy. Z czego przestrzeń pomiędzy lobby i pokojem przyjęć dzielić będą ściany wykonane ze szkła hartowanego, tworząc wrażenie otwartej przestrzeni. Część kosztów pochłonie obniżenie sufitu, ponieważ pomieszczenia znajdują się w kamienicy z połowy zeszłego stulecia i wysokość kondygnacji jest ponadprzeciętna. Kolejnym punktem kosztorysu jest zakup niezbędnego wyposażenia pomieszczeń biurowych i recepcji. W skład wyposażenia musi wejść także kaseta pancerna. Używana będzie w przypadkach obrotu większa ilością gotówki lub przechowania kaucji tudzież przedpłat na poczet regulacji przyszłych rachunków. Ostatnią pozycją w planowanych zakupach jest sprzęt komputerowy, w którego skład wejdą: jednostki centralne czterech komputerów wraz z monitorami i pozostałym sprzętem peryferyjnym; serwer dedykowany dla lokalnej sieci LAN wraz z przestrzenią dyskowa przyporządkowaną witrynie oferującej nieruchomości przez internet; ostatnim punktem wyposażenia będzie oprogramowanie graficzne do wizualizacji zmian na zakupionych działkach oraz przygotowania pokazów poglądowych dla klientów.