Skuteczna prezentacja biznesowa – jak przekonać innych do swoich pomysłów?

Prezentacja to jedno z najważniejszych narzędzi w prowadzeniu biznesu. Przydaje się szczególnie wtedy, gdy chcemy nawiązać nowe kontakty biznesowe i musimy przedstawić swoją firmę w atrakcyjny sposób, a także gdy chcemy pozyskać środki na finansowanie nowych projektów, np. od inwestorów i partnerów biznesowych czy gdy musimy zaprezentować wyniki dotychczasowych działań. Skuteczna prezentacja biznesowa to nie tylko kolorowe slajdy i wykresy, ale przede wszystkim osoba prezentująca – historia, którą opowiada czy mowa ciała, którą potrafi wykorzystać do tego, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy.

Wybór odpowiedniego narzędzia

Do przygotowania skutecznej prezentacji będziesz potrzebował/a skutecznego narzędzia. Na rynku dostępnych jest wiele programów i aplikacji zarówno płatnych jak i bezpłatnych, dzięki którym przygotujesz multimedialną prezentację jednak do najpopularniejszych narzędzi należą programy Power Point i Prezi. Pierwszy jest częścią składową pakietu Microsoft Office i służy do przygotowywania prezentacji w formie przewijanych slajdów, które można wzbogacać graficznymi elementami i animacjami, w drugim z kolei tworzy się całościową planszę ze wszystkimi elementami prezentacji i wyświetla się poszczególne fragmenty jako historię, opowieść. Wybierz narzędzie, w którym czujesz się dobrze. Postaraj się, aby prezentacja była zrozumiała i nie zawierała błędów zarówno tych merytorycznych jaki i ortograficznych czy logicznych. Nie przesadzają z ilością ozdobników i animacji. Zasada im mniej tym lepiej w prezentacji odgrywa znaczącą rolę.

 

Prezentacje biznesowe

 

Prezenter jest najważniejszym narzędziem

Nie tylko prezentacja jest narzędziem. Ty też nim jesteś. To Ty, a nie obrazy będą odgrywały kluczową rolę w oczach odbiorców. Ważne jest dobre przygotowanie się do prezentacji. Nigdy nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę. Im wcześniej zaczniesz się przygotowywać tym swobodniejsze i pewniejsze będzie Twoje wystąpienie. Postaraj się nie tworzyć suchych i nudnych wypowiedzi tylko stwórz historię, opowieść, która porwie Twoich słuchaczy. Storytelling jest dziś coraz częściej wykorzystywaną techniką w prezentacji i sprawia, że nawet najtrudniejsze zagadnienia wydają się ciekawe i porywające, a odbiorcy z przyjemnością słuchają i z łatwością zapamiętują najważniejsze punkty. Umiejętność ta nie jest łatwa, ale warto ją przemyśleć, zaplanować i spędzić trochę czasu nad przygotowaniem dobrej historii. Staraj się zawsze gromadzić ciekawe historie, które możesz wykorzystywać w swoich prezentacjach. Prawdziwą opowieść zawsze dużo łatwiej się opowiada niż wymyśla nową, która nigdy nie będzie równie dobra, bo będzie pozbawiona szczegółów, które budują cały obraz.

Jeżeli masz już przygotowaną dobrą prezentację i plan tego, w jaki sposób opowiesz swoją, prawdziwą historię, możesz być niemal pewien/pewna, że przekonasz nią swoich odbiorców. Dobry pomysł i odpowiednie przygotowanie są gwarantem dobrej prezentacji. Wykorzystaj mowę ciała, a także swój potencjał i swoje mocne strony, a osiągniesz sukces w prezentacjach biznesowych.

Konsultacje: adamrogala.pl