Nie da się ukryć, że nowoczesne samochody stają się coraz bardziej skomplikowane. Już sama wymiana żarówek czy wymiana oleju może być czynnością, z którą musimy udać się do mechanika. Nowoczesna technika sprawia, że coraz mniej jesteśmy w stanie zrobić na własną rękę, dlatego rozwój wyspecjalizowanych warsztatów samochodowych jest nieunikniony. Jak założyć własny warsztat?
Rejestracja działalności
Wykonywanie usług mechanicznych bez zarejestrowania działalności jest nielegalne i może skończyć się przykrymi konsekwencjami. Działalność, najczęściej jednoosobową, należy zarejestrować w CEIDG, wybierając jednocześnie jedną z dogodnych form opodatkowania. Popularnym rozwiązaniem wśród mechaników jest chociażby ryczałt, który wynosi jedynie 8,5%. Sprawdzi się on jednak jedynie w przypadku niewielkich zakładów, prowadzonych w nieruchomościach należących do właściciela warsztatu. Większe warsztaty, zlokalizowane w wynajętych pomieszczeniach, zatrudniające dodatkowych pracowników, lepiej jest opodatkować na zasadach ogólnych.
Jakie składki ZUS?
Dużym ułatwieniem dla zaczynających działalność gospodarczą jest dwuletni okres funkcjonowania tzw. małego ZUS-u, czyli preferencyjnych składek. W 2017 roku wynoszą one 487,90 zł miesięcznie, co w porównaniu do podstawowej stawki (1109,89 zł), stanowi sporą oszczędność. 24 miesiące preferencyjnej stawki mają w założeniu ułatwić przedsiębiorcy rozruch i rozwój działalności. Komu nie przysługuje mały zus? M.in. osobie, która rozwiąże z pracodawcą umowę o pracę, by następnie świadczyć mu usługi w ramach własnej działalności. Trzeba mieć to na uwadze, jeśli pracodawca zaproponuje nam taki układ.
Kupić czy zbudować warsztat samochodowy?
Teoretycznie możemy świadczyć usługi na podwórku lub w garażu. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli chcemy prowadzić działalność przez cały rok i realizować ją na wysokim poziomie, potrzebny będzie wyspecjalizowany lokal, przystosowany do np. napraw podwozia. Powinien mieć na tyle wysoki sufit, aby możliwe było podniesienie auta na wysokość umożliwiającą wejście pod samochód w pozycji pionowej. To znacznie wygodniejsze rozwiązanie niż prowadzenie prac z kanału, który ogranicza dostęp do niektórych podzespołów.
Warsztat powinien posiadać także część biurową, magazyn, pomieszczenie techniczne oraz toaletę. Jeśli zatrudniamy dodatkowe osoby, powinien mieć także pomieszczenie socjalne, w którym pracownicy spożyją posiłek podczas przerwy śniadaniowej oraz łazienkę, w której będą mogli wziąć prysznic po pracy. Czasem aranżowanie istniejącego już budynku może być zbyt trudne oraz nieopłacalne i najlepszym wyborem będzie zakup projektu i budowa nowego warsztatu od podstaw. Będziemy mieli wówczas pewność, że jest on doskonale przystosowany do prowadzenia tego typu działalności.
Jakie maszyny, narzędzia i stanowiska?
Podstawowe stanowisko mechaniczne powinno być wyposażone m.in. w narzędzia, podnośniki (dla samochodu, wyciągania silnika itd.), czy komputer diagnostyczny. Warto zadbać, by były to urządzenia wysokiej klasy, które poradzą sobie w trudnych warsztatowych warunkach. Jednak kompleksowo wyposażony warsztat wymaga znacznie wielu specjalistycznych narzędzi i maszyn. Już samo wymienianie opon wymaga on nas podnośnika, maszyny do ściągania i zakładania opon, wyważarki do kół, kompresora oraz sprzętu do ustawiania geometrii. Koszt specjalistycznych stanowisk bywa bardzo duży, dlatego warto rozważyć stopniowe rozszerzanie usług oraz rozbudowę zakładu. Pozwala to na stopniowe finansowanie inwestycji, które jest znacznie bezpieczniejsze niż jednorazowe zadłużenie. Alternatywą jest wzięcie wszystkich potrzebnych maszyn na raty lub w leasing i prowadzenie kompleksowej działalności już od początku. Najważniejsze, by nie oferować usług, do których nie posiadamy jeszcze zaplecza maszynowego. Błędnie wykonane zlecenia potrafią być największą antyreklamą, a nadszarpniętą reputację trudno naprawić.
Czy warto inwestować w reklamę warsztatu?
Czasy banerów, bilbordów oraz anonsów w gazetach już minęły. Dziś liczą się nie tylko tradycyjne formy reklamy, ale także obecność w social mediach. Internet jest podstawowym źródłem informacji o usługach, dlatego powinniśmy zadbać o jak najlepszy wizerunek naszej firmy. Podstawowym miejscem, w którym powinien znajdować się warsztat jest Facebook, katalogi warsztatów oraz bazy firm (np. Panorama Firm), co podnosi rozpoznawalność oraz autentyczność firmy. Umożliwia także zbieranie pozytywnych opinii oraz kreowanie profesjonalnego wizerunku, co niewątpliwie ułatwi klientom wybór warsztatu. Wszelkie informacje w internecie powinny być aktualne, prawdziwe i przydatne (np. mapa ułatwiająca dojazd do zakładu). Odpowiednio prowadzony marketing to niezbędne rozwinięcie wysokiej jakości usług prowadzonych w zakładzie. Bez dobrej reklamy narażeni jesteśmy jedynie na pocztę pantoflową oraz obiegowe opinie, które potrafią być bardzo krzywdzące.
Własny warsztat samochodowy to duża i długotrwała inwestycja, która jednak nie powinna odstraszać. Najlepiej zacząć od podstaw i z czasem rozwijać asortyment usług. Zwłaszcza, że branża jest nad wyraz rozwojowa.