Strona sklepu internetowego przyjazna klientowi i SEO? 4 porady jak powinna wyglądać optymalizacja sklepów internetowych.

Strona sklepu internetowego, która jest jednocześnie przyjazna dla użytkowników, jak i też wyszukiwarek, to prawdziwy klucz do sukcesu. W tym miejscu rodzi się jednak pytanie – czy da się połączyć skuteczne SEO i uczynić sklep internetowy atrakcyjnym dla potencjalnych klientów? Okazuje się, że jest to nie tylko możliwe, ale wręcz wskazane! Poniżej przedstawiamy wskazówki, jak powinna wyglądać prawidłowa optymalizacja sklepów internetowych.

1. Stwórz dobrą strukturę strony

Odpowiednia struktura witryny sklepu internetowego jest niezwykle ważna, aby potencjalni klienci szybko znaleźli to, czego szukają. Jednak to nie koniec korzyści. Użyteczne, intuicyjne i po prostu przyjemne w odbiorze strony, to także plusy dla SEO. Solidna struktura strony pomaga łatwiej „zrozumieć” wyszukiwarce istotę Twojej witryny, oraz określić, które treści są najważniejsze. Przyjazna strona sklepu internetowego po prostu przekonuje wyszukiwarkę, że jest ona wartościowa dla użytkowników, a więc z perspektywy wyszukiwania – dla potencjalnych klientów Twojego sklepu. W przypadku sklepu internetowego, najważniejsze kwestie to odpowiednia kategoryzacja produktów, intuicyjna nawigacja wspomagająca przeglądanie produktów oraz łatwość w wyszukiwaniu innych informacji, które są istotne dla sprzedaży: kosztów i rodzajów dostawy, regulaminów czy danych dotyczących obsługi klienta.

2. Zadbaj o wartościowe treści

Skuteczna optymalizacja sklepów internetowych to postawienie na wysokiej jakości treść. Jednak w branży e-commerce sprawa nieco się komplikuje. Liczy się nie tylko tekst strony głównej, ale też przede wszystkim poszczególne karty produktów – w końcu to sprzedaż jest najważniejszym celem działalności firmy. Oczywiście trzeba postawić na unikalne opisy produktów, które wyróżnią ofertę na tle konkurencji i będą sprzyjać pozycjonowaniu strony w Google lub innej wyszukiwarce.

Niestety, niekorzystne dla SEO duplikowanie treści zdarza się nagminnie w tej branży. Powodów jest kilka. Bardzo często sprzedawcy posługują się opisami producentów, a co za tym idzie, ta sama treść znajduje się na wielu innych stronach – także tych konkurencyjnych. Problematyczne bywa również tworzenie unikalnych opisów dla dużej liczby produktów, które nie różnią się znacząco w swoich parametrach. Wówczas bardzo często doprowadza się do sytuacji, kiedy to duplikuje się własne treści. Oczywiście to również nie wpływa dobrze na pozycję w wyszukiwarce, gdyż nie wiadomo do której podstrony ma prowadzić konkretne zapytanie. Dlatego aby optymalizacja sklepów była pomyślna, twórz unikalne opisy produktów, z uwzględnieniem wyodrębnionych słów kluczowych. Stosuj nagłówki, pogrubienia czy wypunktowania – w ten sposób unikniesz nudy dla odbiorcy i stworzysz tekst zgodnie z zasadami SEO. Dzięki temu uczynisz również ofertę atrakcyjniejszą dla swojej grupy docelowej.

Dobrym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie i pozycjonowanie sklepu internetowego jest również prowadzenie bloga firmowego. Nie tylko możesz przyciągnąć tym czytelników, którzy skorzystają z fachowej wiedzy, ale także masz szansę na promowanie istotnych dla sklepu słów kluczowych, których zamieszczanie na kartach produktów byłoby niewskazane.

3. Pamiętaj o optymalizacji URL i grafik

Dobre teksty i opisy produktów to wciąż za mało, aby uznać, że strona internetowa sklepu jest przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Optymalizacja sklepów to także inne aspekty, o których nie zawsze pamiętają sprzedawcy. Jednym z częstych błędów są zbyt długie, nieinformujące o zawartości strony adresy URL. Zwykle jest to kwestia zaniedbana przy bardzo dużej liczbie oferowanych produktów. Konkretny adres URL powinien zawierać prawdziwe słowa, które charakteryzują daną kategorię produktów.

Nie można zapomnieć, że treść sklepu internetowego to także materiały graficzne, które w zależności od jakości, mogą wpływać na decyzję o zakupie. Niestety, o ile klienta zachęcić może ładna fotografia produktowa, tak już wyszukiwarki internetowe niekoniecznie docenią nawet najbardziej atrakcyjne zdjęcie, jeśli nie zostanie ono odpowiednio opisane. W tym przypadku pamiętaj o adekwatnej nazwie pliku oraz zawarciu słowa kluczowego w atrybucie ALT – w ten sposób plik graficzny będzie mógł zostać zaindeksowany przez roboty Google i stanie się widoczny dla użytkowników w wyszukiwarce obrazów.

4. Wprowadź linkowanie wewnętrzne

Optymalizacja sklepów to także linkowanie wewnętrzne. Z perspektywy klienta jest ono niezwykle użyteczne – w prosty i szybki sposób pozwala przejrzeć mu powiązane treści, sprawdzić informację o kosztach wysyłki czy sposobach dostawy. Linkowanie wewnątrz tekstu, na przykład na konkretnej zakładce produktowej, polega na tworzeniu tak zwanych anchor tekstów. Pomaga to niewątpliwie wyszukiwarce w indeksowaniu strony oraz poprawia widoczność słów kluczowych. Pamiętaj jednak, aby anchor teksty umieszczać w sposób jak najbardziej przemyślany i adekwatny – zbyt duża ilość linków wewnętrznych może przynieść odwrotny do zamierzonego efekt.

EACTIVE