Strategia rozwoju przedsiębiorstwa

Założenie firmy to jedno, ale stanie w miejscu nie jest przecież samym celem. Jak już się powiedziało A to trzeba powiedzieć B. Dlatego tak ważne jest to, gdzie widzimy siebie i swój biznes za 5, 10, 15 lat.

Czym jest strategia

Strategia rozwoju firmy to nic innego jak sposób osiągnięcia celu, polityka względem klientów i kontrahentów, oraz to w jaki sposób wyprzedzić konkurencję. Planując strategię należy wziąć pod uwagę realność jej wykonania. Ambitne plany nie zawsze mają swoje pokrycie w realności, co wcale nie oznacza, że trzeba z nich rezygnować tylko dlatego, że są na wyrost.

Planowanie

Na pewno większe możliwości rozwoju mają firmy czy start-up w dużych miastach, takich jak Wrocław czy Katowice. Owszem, zawsze można się przenieść z działalnością, poszukać biura na wynajem albo skromniej – biura na godziny, do czasu aklimatyzacji. Wszystko zależy od tego co zawrzemy w naszej strategii rozwoju.

Strategia rozwoju przedsiębiorstwa

Etapy budowania strategii

Dobra strategia powinna maksymalnie wykorzystywać najmocniejsze strony przedsiębiorstwa i wzmacniać jego słabości oraz poprawiać wszelkie niedociągnięcia. W strategii przedsiębiorstwa powinniśmy zawrzeć nie tylko cele, ale też misję i oddziaływanie na otaczającą przestrzeń, czyli ludzi i środowisko. Ma to nie tylko wpływ na możliwości dofinansowania, ale też na budowanie całego wizerunku firmy.

Wyznaczanie celów

Są dwa rodzaje celów – strategiczne i operacyjne. Niezależnie od rodzaju cel powinien być mierzalny, możliwy do opisania oraz przełożenia na inne wartości. Polscy przedsiębiorcy, w porównaniu z przedsiębiorcami zagranicznymi, starają się unikać kredytowego finansowania swoich przedsiębiorstw, dlatego tak ważne dla nich są, dotacje czy wsparcia.

Fundusze

Na przykład we Wrocławiu działa Dolnośląski Fundusz Rozwoju, który pomaga firmom z sektora MŚP w rozwoju i ekspansji na inne rynki. Dlatego nawet jeśli początkowo ponosimy większe koszty związane z prowadzeniem firmy we Wrocławiu, to w ogólnym rozrachunku może się to okazać o wiele lepszym rozwiązaniem. Wiele sturt-upów, tnąc koszty zaczyna działania w biurze na godziny.

Biura na godziny we Wrocławiu na http://cityspace.pl/nasze-lokalizacje/wroclaw/.

Analiza otoczenia

Dobrze wykonana analiza otoczenia, to w wielu przypadkach być albo nie być danej firmy. Pod uwagę brane są takie szczegóły jak:

  • rynki zbytu;
  • możliwości zaopatrzeniowe;
  • koniunktura w branży;
  • specyfikacja klienta;
  • rynki konkurencyjne;
  • konkurencja i jej potencjał;
  • potrzeby rynku obecne i w przyszłości;
  • możliwości ekspansji.

Adekwatnie do analizy otoczenia wykonuje się pełne zestawienie możliwości oraz ograniczeń danego przedsiębiorstwa. Jest to istotny proces, który należy wykonać zanim wejdzie się z produktem na rynek. Często wynik prowadzi do znalezienia wolnej od konkurencji niszy, która daje dużą gwarancję powodzenia.

Źródła:

  1. http://www.blue-bell.pl/od-czego-zaczac-zakladanie-firmy – „Od czego zacząć zakładanie firmy” stan z 2018.10.30.
  2. http://www.edoor.edu.pl/home-office-w-zadnym-wypadku-o-zaletach-pracy-poza-domem – „Home office? W żadnym wypadku! O zaletach pracy poza domem” stan z 2018.10.25.