Prowadzenie własnej firmy to nie tylko zarabianie pieniędzy i umacnianie jej pozycji na rynku, ale także nieustanne rozwijanie biznesu. Aby to było możliwe, konieczne jest odpowiednie inwestowanie we własną firmą. Jak to robić mądrze i skutecznie?
Inwestycje są nieodłącznym elementem każdej firmy, która ma ambicje rosnąć i umacniać się na rynku. Takie inwestycje są często konieczne, aby uzyskać przewagę konkurencyjną. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest dopiero w fazie początkowej, czy też funkcjonuje na rynku już wiele lat – każde potrzebuje mądrych inwestycji. Takie inwestycje są także ważne dla całej gospodarki, ponieważ wpływają na wzrost PKB. Niestety, tutaj często pojawia się problem. Wielu przedsiębiorców boi się inwestować. W rezultacie okazuje się, że inwestują najczęściej największe firmy, (nierzadko z kapitałem państwowym) i sektor publiczny. Najgorzej jest z inwestycjami najmniejszych firm.
To, co najczęściej powstrzymuje przedsiębiorców przed inwestycjami, to głównie niepewne otoczenie prawne, rosnące koszty zatrudnienia, wysokie ceny surowców, wzrost kosztów zatrudnienia, przewidywane spowolnienie gospodarcze czy wzrost pozapłacowych kosztów pracy (np. PPK). Jeśli już firmy decydowały się na inwestycje w 2018 roku, pieniądze przeznaczały głównie na naprawę parku samochodowego (26%), transport i magazyny (9,2%), informację i komunikację (3,9%), a także na administrowanie i działalność wspierającą (2,9). To dane z raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Warto jednak pamiętać, że firma, która się nie rozwija, stoi w miejscu. Dlatego warto jednak podjąć ryzyko inwestycyjne, ale należy inwestować mądrze w swój biznes.
Gdzie szukać kapitału na inwestycje?
Aby w ogóle myśleć o inwestowaniu w rozwój własnej firmy, trzeba posiadać odpowiedni kapitał. Badania NBP pokazują, że w III kwartale 2019 roku przedsiębiorcy finansują nowe inwestycje głównie z własnych środków (ponad 50% firm). Pozostali próbują pozyskać pieniądze z innych źródeł. Dane z II kwartału 2019 roku pokazują, że tylko 17% firm zdecydowało się na złożenie wniosku o kredyt w banku. Nic dziwnego, banki niechętnie pożyczają pieniądze przedsiębiorcom. W II kwartale 2019 roku spadł o 2 p.p. odsetek akceptowanych wniosków do 80%, z czego przyczyną 45% odrzuconych wniosków o kredyt była niska zdolność kredytowa. W najbliższych kwartałach przedsiębiorcy deklarują wzrost zainteresowania pożyczkami na niższą kwotę. Warto zatem przyjrzeć się takiemu rozwiązaniu i pożyczkom dla nowych firm.
– Duży problem z uzyskaniem kredytu każe przedsiębiorcom szukać alternatywnych źródeł finansowania zewnętrznego. W ostatnich kwartałach wzrosło zainteresowanie ofertą firm pożyczkowych dla biznesu. Do tej pory sektor pożyczkowy kojarzył się głównie z obsługą konsumentów, jednak obecnie ma także bogatą ofertę dla przedsiębiorców – podkreśla ekspert https://aasadlabiznesu.pl/.
– Pozabankowe pożyczki dla firm są zdecydowanie łatwiej dostępne niż kredyty bankowe. Pieniądze są pożyczane przedsiębiorstwom już od pierwszego dnia działalności, można je przeznaczyć na dowolny cel, a do tego nie trzeba przedstawiać żadnego biznesplanu. Dzięki temu taka pożyczka dla biznesu może być zarówno pomocą przy utrzymaniu płynności finansowej, jak i wsparciem przy realizowaniu inwestycji – wyjaśnia ekspert.
Innowacja firmy
Mądrze inwestować w firmę to rozwijać nie tylko te obszary, które są kluczowe dla jej działania dziś, ale także myśleć z wyprzedzeniem. We współczesnym biznesie coraz ważniejsze są innowacje. Niestety, w Polsce ciągle inwestowanie w nie jest na bardzo niskim poziomie. Decydują się na to głównie największe przedsiębiorstwa (73,7%), a najrzadziej rozwijają innowacje najmniejsze firmy (7%). Tymczasem to błąd, ponieważ innowacji potrzebują nawet mali przedsiębiorcy. Warto zatem przeznaczać na to pieniądze. Innowacje należy wdrażać w różnych obszarach, od produktów i usług, poprzez usprawnianie modelu biznesowego, aż po obsługę klienta.
Inwestowanie w pracowników
Mądre inwestowanie powinno obejmować także inwestowanie w pracowników. To oni są często największym kapitałem przedsiębiorstwa. Tutaj inwestycja może dotyczyć różnych obszarów związanych z pracownikami. Przede wszystkim warto inwestować w ich zatrudnienie, gdy zależy nam, żeby mieć na wyłączność najlepszych specjalistów w danej dziedzinie. Jednak nie można zapomnieć także o inwestowaniu w rozwój pracowników, co wiąże się z organizowaniem szkoleń, warsztatów, wysyłanie ich na konferencje i branżowe spotkania.
Rozwijanie marketingu
W dzisiejszych czasach duży udział w biznesowym sukcesie ma skuteczny marketing. Zatem mądre inwestowanie musi objąć także ten dział firmy. Z jednej strony trzeba zadbać o najlepszych specjalistów od marketingu, którzy mają duże doświadczenie, a z drugiej – konieczne jest wyposażenie ich w nowoczesne narzędzia. Skuteczny marketing musi być prowadzony na wielu polach, zarówno offline, jak i online. Regularne inwestowanie w marketing będzie podnosiło skuteczność tego działu, a to ma szansę przełożyć się na wzrost wyników finansowych całej firmy.
Poduszka finansowa
Na koniec należy wspomnieć jeszcze o inwestowaniu w bezpieczeństwo finansowe. Każda firma potrzebuje stabilności, tylko wtedy będzie mogła skupić się na podstawowym obszarze swojego działania. Dlatego dobrze jest część pieniędzy odkładać lub lokować w różne produkty oszczędnościowe, aby móc z nich skorzystać, gdy pojawi się problem z płynnością lub konieczna będzie błyskawiczny zakup na przykład maszyny. Tworzenie poduszki finansowej jest zatem elementem mądrego inwestowania w firmę.
Każde przedsiębiorstwo musi się rozwijać, żeby umacniać swoją pozycję na ryku. Nie muszą to być od razu wielkie inwestycje. Ważne, żeby zasilać finansowo i rozwijać te obszary, które są najważniejsze dla firmy i które staną się lokomotywą biznesową dla całej organizacji.