Prawnik w firmie: obsługa prawna w outsourcingu czy prawnik na etacie?

Każdy, kto prowadzi własny biznes, musi się od czasu do czasu mierzyć z wyzwaniami natury prawnej. Aby nie popełnić błędu, który może nieść za sobą bardzo dotkliwe konsekwencje, warto w niektórych sprawach zasięgnąć rady doświadczonego prawnika. Gdy już uda się znaleźć taką osobę, dobrze jest nawiązać z nią dłuższą współpracę, która może przyjąć formę etatu bądź też outsourcingu. Które z tych rozwiązań jest lepsze?

Co warto wiedzieć o outsourcingu obsługi prawnej?

Decydując się na outsourcing obsługi prawnej, powierzamy obsługę swojej firmy w tym zakresie kancelarii zewnętrznej. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie przede wszystkim w przypadku małych oraz średnich firm. Zdarza się, że na taką współpracę decydują się także duże przedsiębiorstwa, gdyż daje ono wiele możliwości. Obsługa prawna dla firm jest usługą oferowana przez kancelarie prawne, które zatrudniają prawników różnych specjalizacji. Najczęściej są to radcy prawni, ale też adwokaci, dzięki czemu nad konkretnym problemem może pochylić się kilku specjalistów z różnych gałęzi prawa.

Dzięki nowoczesnym technologiom możliwe jest nawiązanie współpracy z kancelarią mającą siedzibę w dowolnej części Polski. Oznacza to, że prowadząc firmę zlokalizowaną np. w województwie lubelskim, bez przeszkód możemy zlecić obsługę prawną kancelarii ze Śląska, czy nawet z woj. pomorskiego. Wszystko dzięki możliwości przeprowadzenia wideokonsultacji oraz innych form kontaktu online, czy telefonicznego.

Prawnik w firmie
Materiał partnerski

Prawnik na etacie – zalety

Prawnik na etacie określany jest także mianem in-house lawyer i jest to pracownik, który świetnie zna specyfikę przedsiębiorstwa, które go zatrudnia. Dzięki temu łatwiej jest mu przewidzieć różne trudności, które mogą się ewentualnie pojawić, ma również szansę zapobiec wielu problemom. Przedsiębiorca musi jednak liczyć się z tym, że stworzenie działu prawnego wewnątrz firmy i utrzymanie tego typu specjalisty na etacie jest kosztowne. Naprawdę duże firmy decydują się na zatrudnienie nawet kilku prawników, a każdy z nich zajmuje się konkretną dziedziną, jak np. opiniowanie umów, dokonywanie analizy sporów pracowniczych, czy konstruowanie regulaminów firmowych i innych dokumentów.

Bywa również tak, że pomimo zatrudnienia prawnika w swojej firmie na pełen etat, przedsiębiorcy muszą w niektórych sprawach korzystać z pomocy kancelarii zewnętrznych.

Własny prawnik, czy outsourcing prawny – co wybrać?

Oba rozwiązania są dobre, jednak w przypadku firm dopiero rozpoczynających swoją działalność lub średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw zdecydowanie bardziej opłacalne będzie podjęcie współpracy z kancelarią zewnętrzną. Outsourcing prawny w tym wypadku będzie rozwiązaniem tańszym, a przy tym zapewni bardziej kompleksową obsługę.

Kancelarie prawne oferują swoim klientom różne pakiety, w ramach których zapewniają dopasowanie do indywidualnych potrzeb. Istnieje możliwość opłacania outsourcingu w ramach ryczałtu lub stawki godzinowej.