Jak zacząć sprzedaż na Amazonie?

Amazon to największy na świecie sklep internetowy, który skupia przeszło 2,5 mln sprzedawców z całego świata. Wielu z nich dorobiło się dzięki platformie fortuny, a inni znaleźli doskonały sposób na prowadzenie rentownego biznesu. Chcesz do nich dołączyć, ale nie wiesz jak zacząć sprzedaż na Amazonie? Szukasz instrukcji jak wybrać i założyć odpowiednie konto? Chcesz poznać zasady jakie obowiązują na platformie? Lektura niniejszego artykułu da Ci odpowiedź na wiele istotnych pytań oraz wskaże jak zacząć sprzedaż na Amazonie.

Jak sprzedawać na Amazonie – rejestracja konta

Rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie jest możliwe po uprzedniej rejestracji konta w serwisie. Jego założenie wymaga podania danych osobowych lub firmowych, e-maila oraz nr konta bankowego. Na platformie znajduje się tutorial, który przedstawia krok po kroku cały proces. W jego trakcie należy również wybrać jeden spośród 2 dostępnych modeli współpracy z Amazonem, a mianowicie FBA i FBM. Na czym one polegają?

Model FBA, czyli Fulfillment by Amazon obejmuje EFN (European Fulfillment Network), który polega na wybraniu tylko jednego magazynu Amazon i sprzedaży w całej Europie oraz Pan-UE, który polega na wysyłce towaru do jednego magazynu w Europie, skąd Amazon przesyła go do kolejnych magazynów. Innym rozwiązaniem jest model FBM (Fulfillment by Merchant), w którym Amazon pełni jedynie rolę pośrednika w sprzedaży. Oznacza to, że sprzedawca jest odpowiedzialny za cały proces wysyłki, zwrotów oraz reklamacji. Więcej informacji na temat konkretnych modeli można znaleźć w artykule: https://taxology.co/pl/jak-sprzedawac-na-amazon/.

Sprzedaż na Amazon – rejestracja VAT za granicą

Wybierając model FBA należy liczyć sie z koniecznością rejestracji jako płatnik VAT w krajach, gdzie magazynowane będą nasze towary. Co więcej, formalności związane z rejestracją na zagraniczny VAT różnią się w zależności od konkretnego modelu sprzedaży wybranego w ramach FBA. W związku z tym warto jest dokładnie porównać wszystkie dostępne opcje oraz podjąć współpracę z firmą, która kompleksowo zajmuje się rejestracją oraz rozliczeniami podatku VAT dla podmiotów sprzedających swoje produkty na Amazonie. Przykładem może być https://taxology.co.

Jak zacząć sprzedaż na Amazonie
Źródło: Materiał Partnerski

Rodzaje kont na Amazonie

Rejestrując się jako sprzedawca na Amazonie należy wybrać nie tylko model sprzedaży, ale również rodzaj konta użytkownika. Platforma oferuje konto Individual oraz Professional. Czym się różnią? Konto Individual jest bezpłatne i umożliwia sprzedaż maksymalnie 40 produktów miesięcznie. Platforma nalicza prowizję od każdej transakcji, która wynosi € 0.99 albo £ 0.75. Optymalnym rozwiązaniem dla osób, które sprzedaż na Amazonie traktują jako główną działalność zarobkową jest wybór konta Professional. Pozwala ono sprzedawać nieograniczone ilości produktów, jednak wiąże się to z koniecznością opłacania miesięcznego abonamentu, który wynosi € 39 lub £ 25. Zastępuje on jednak stałą opłatę od transakcji, która w tym przypadku nie jest naliczana.

Dobrym rozwiązaniem wydaje się początkowy wybór konta Individual, co pozwoli zapoznać się z możliwościami platformy, a następnie przejście na konto Professional, które umożliwi rozwój biznesu i poszerzenie oferty. Należy jednak pamiętać, że niezależnie od wybranego rodzaju konta Amazon pobiera prowizję od każdego sprzedanego przedmiot. Z reguły mieści się ona w granicach od 7 do 20% ceny w zależności od kategorii asortymentu.

Sprzedaż na Amazon – fakturowanie

Jak już wspomniano sprzedaż produktów w Internecie wymaga odpowiedniego rozliczania podatku VAT, a co za tym wystawiania faktur VAT. W przypadku Amazona można ten proces zautomatyzować, co pozwala oszczędzić czas oraz mieć pewność, że wszystkie wystawione dokumenty są zgodne z dyrektywą Unii Europejskiej dotyczącą podatku VAT. W tym przypadku wystarczy wybrać model sprzedaży FBA. Jest to niezwykle ważne, ponieważ nieprawidłowe rozliczanie VAT-u może wiązać się z poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi. Więcej informacji na temat automatyzacji fakturowania na Amazonie możesz przeczytać w artykule: https://taxology.co/pl/vat-oss-zasady-i-wplyw-na-rozliczenia-vat-przy-sprzedazy-amazon/.

Zasada Amazon – klient jest najważniejszy

Decydując się na sprzedaż produktów na Amazon, należy wiedzieć, że platforma na pierwszym miejscu stawia zadowolenie swoich klientów. Restrykcyjne podejście do sprzedawców pozwoliło amerykańskiemu gigantowi znaleźć się w miejscu, w którym jest obecnie, a więc na pozycji lidera wśród platform sprzedażowych na świecie. Amazon bezlitośnie podchodzi do braku profesjonalizmu wśród sprzedawców, a najczęstszą karą jest blokada konta. Czego może być skutkiem? Przede wszystkim sprzedawania podróbek, towarów zabronionych, czy zwyczajnie produktów słabych jakościowo. Niedozwolona jest również m.in. manipulacja recenzjami, używanie nie swoich zdjęć oraz zamieszczanie linków do zewnętrznych stron. Banowane są również osoby zakładające kilka kont użytkowników, czy lekceważące wiadomości od klientów lub opóźniające wysyłkę.

Czy istnieje możliwość odblokowania konta? Tak, ale nie jest to proste. W tym celu należy napisać wiadomość do supportu Amazona, wyjaśnić całą sprawę oraz liczyć na pozytywną weryfikację ze strony platformy.

Sprzedaż na Amazon pozwala dotrzeć do klientów z całego świata, a co za tym idzie wznieść swój biznes na wyższy poziom. Zanim jednak zaczniesz, powinieneś dokładnie przemyśleć swoje możliwości oraz dopasować je do rozwiązań oferowanych przez platformę.