Fakt pierwszy: wiele sklepów stacjonarnych nie radzi sobie na współczesnym rynku, ponieważ nie prowadzi sprzedaży internetowej. Fakt drugi: musisz o tym wiedzieć, skoro jesteś tutaj i czytasz niniejszy artykuł. Fakt trzeci: jeśli doczytasz do końca, dowiesz się wszystkiego co niezbędne o działalności e-commerce w internecie. Zainteresowany?
Handel elektroniczny: z czym to się je?
E-commerce to skrót od Electronic Commerce. Oczywiście podstawą działania tego systemu — sposobu prezentacji oferty danego produktu lub usługi oraz realizacji płatności zdalnej — jest internet. Sklep internetowy jest więc stroną www opartą na języku PHP i JavaScript. Oczywiście żaden właściciel sklepu nie musi znać tych języków, żeby założyć i skutecznie czerpać zyski z handlu w internecie.
Blog ekomersiak.pl dzieli się mnóstwem praktycznej wiedzy i przykładów z e-commerce, szczególnie na ten temat rozwoju sklepów internetowych. Niemniej warto tutaj wspomnieć, że większość sklepów opiera się na gotowych szablonach www, które można sobie kupić i urządzić po swojemu. Do twojej dyspozycji będzie łatwy w obsłudze panel zaprojektowany pod specyfikę prowadzenia sprzedaży online, interakcji z klientem oraz promocji towarów i usług. Bez dwóch zdań, taki szablon dostarcza najbardziej efektywne rozwiązania dla dzisiejszej branży e-commerce.
Sklepy internetowe a stacjonarne — podobieństwa i różnice
Zacznijmy od tego, że w przypadku sklepu internetowego obowiązują praktycznie takie same zasady prawno-skarbowe jak w przypadku obiektu stacjonarnego. Pod względem prawa handlowego oraz ochrony praw konsumenta właściciele sklepów online mają te same obowiązki. W rozumieniu przepisów twój sklep w internecie będzie więc normalną działalnością gospodarczą.
No i na tym, w gruncie rzeczy, podobieństwa się kończą. Handel internetowy oferuje szereg korzyści zarówno w kwestiach momentu złożenia zamówienia, jak i całej logistyki przedsięwzięcia. Weźmy na przykład konieczność lokalu. Posiadanie i utrzymanie własnej placówki wymaga sporo czasu i konkretnej strategii działania. Trzeba chociażby wybrać lokalizację firmy, która będzie najbardziej wartościowa, bo przecież nie otworzysz sklepu sportowego w garażu na końcu wsi, prawda? Sklepy internetowe nie mają takiego problemu.
Owy garaż śmiało może być centrum twojej działalności gospodarczej, z którego będzie odbywać się dostawa zamówionego towaru, transakcje online itd. Pijąc kawę we własnej kuchni, możesz prowadzić konsultacje oraz śledzić zachowania klientów. Jeśli więc potrzebujesz jakiejś przestrzeni, to tylko na potrzeby magazynowe. Garaż na końcu wsi śmiało może ci wystarczyć. Tak więc sam widzisz, że dużo łatwiej rozpocząć biznes online niż w przypadku stacjonarnego sklepu na mieście. Po prostu mniej z tym wszystkim zachodu. Jeśli jesteś już zainteresowany własnym sklepem internetowym i chcesz zacząć pozyskiwać klientów i dawać im realną wartość — koniecznie odwiedź bloga ekomersiak.pl, żeby dowiedzieć się więcej.
W sklepie internetowym gromadzisz przede wszystkim oszczędności
Skoro transakcje biznesowe zawierane w internecie oraz obsługa klienta nie wymagają specjalnego obiektu na mieście, koszty takiej działalności są po wielokroć niższe w stosunku do handlu tradycyjnego. Wynajem lokalu komercyjnego to przecież wydatek rzędu tysięcy złotych miesięcznie. Do tego trzeba wliczyć ogrzewanie, rachunki za prąd, ubezpieczenie… Koszty, koszty i jeszcze raz koszty! Konkurenci z internetu nie muszą się przejmować takimi wydatkami, dlatego ceny w sklepach stacjonarnych są wyższe i to jest fakt.
Przyczyną wyższych cen jest również konieczność posiadania pracownika. Przyjazna ekspedientka w sklepie obuwniczym dla pań, na przykład, to istotny czynnik tego biznesu. Ale takiej pani ekspedientce trzeba przecież zapłacić. Do tego dochodzą opłaty ZUS itd. Prowadząc sklep obuwniczy w sieci, możesz zredukować koszty zatrudnienia pracownika do minimum, samemu prowadząc obsługę klienta, księgowość i wysyłkę towaru jednocześnie.
Czy warto połączyć sklep internetowy ze sklepem stacjonarnym?
Tak, wiele jest zalet handlu w internecie. Jeśli jednak posiadasz już lokal stacjonarny i chciałbyś poszerzyć działalność na rynek wirtualny, połączenie jednego z drugim jest dobrym pomysłem. Po pierwsze masz już ugruntowaną pozycje wśród klientów z najbliższej okolicy. Oni znają twoją markę; wiedzą, że jesteś właścicielem sklepu, w którym już nie raz robili zakupy. To bardzo ważne w biznesie, ta siła bezpośredniego kontaktu, bowiem buduje trwałe zaufanie klientów.
Po drugie wiele osób lubi coś dotknąć i zobaczyć na własne oczy, zanim nastąpi ostateczny zakup towaru w sieci. Lokal stacjonarny może więc służyć za platformę do prezentacji towaru oraz magazyn jednocześnie. To znaczy, że strona internetowa, prowadząca handel na zasadach e-commerce, i tradycyjny lokal w centrum miasta mogą się wzajemnie uzupełniać, co zresztą jest powodem, dla którego sporo firm uniknęło bankructwa w konfrontacji z cyfrową konkurencją.
E-commerce w przyszłości
Jest rzeczą pewną, że handel w internecie z roku na rok będzie coraz większy. Sprzedawcy, którzy to zlekceważą, nie dadzą sobie rady z konkurencją online. To kolejny krok ewolucji i trzeba się do tego dostosować.
Warto więc śledzić bloga ekomersiak.pl, którego autor jest też konsultantem e-commerce, który na co dzień obserwuje co działa, a co nie u klientów i na tej podstawie podpowiada, jak dobrze rozwijać własny e-commerce.