Umiejętności miękkie, a więc umiejętności uniwersalne, które przydatne są na każdym stanowisku pracy i w zasadzie w każdym zawodzie są coraz bardziej cenione przez pracodawców. Pozwalają nam one lepiej komunikować się, współpracować z innymi czy zarządzać czasem pracy i priorytetami. Sprawdźmy jakie szkolenia miękkie warto rozważyć?
Co to są umiejętności miękkie?
Zanim omówimy jakie szkolenia miękkie i kursy miękkie cieszą się popularnością warto krótkie przypomnieć co to są umiejętności miękkie i jaką rolę odgrywają w życiu prywatnym i zawodowym.
Umiejętności miękkie często określamy również jako kompetencje miękkie, zdolności międzyludzkie (interpersonalne) itp. Umiejętności miękkie umiejętności społeczne, które są nam potrzebne do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie i otoczeniu – zarówno prywatnym, jak i zawodowym. Umiejętności miękkie mają decydujący wpływ na nasze odnajdywanie się w nowym środowisku, zdolność adaptacji do nowych warunków i miejsc, nawiązywania relacji oraz skutecznego porozumiewania się z innymi ludźmi.
Do powszechnych umiejętności miękkich zalicza się:
- umiejętność efektywnego komunikowania się z innymi osobami,
- umiejętność nawiązywania relacji i zdolność do współpracy,
- umiejętność motywowania samego siebie i wytrwałość w dążeniu do celów,
- umiejętność rozwiązywania problemów i kreatywność pozwalająca tworzyć nowe rozwiązania,
- umiejętność rozwiązywania konfliktów, wypracowywania kompromisu,
- zdolność rozumienia własnych emocji oraz emocji osób z otoczenia,
- umiejętność przekonywania, argumentacji,
- asertywność,
- radzenie sobie ze stresem,
- wyznaczanie priorytetów.
To oczywiście tylko wybrane z umiejętności miękkich, jest ich znacznie więcej.
Szkolenia miękkie
Szkolenia miękkie mają na celu rozwinąć umiejętności miękkie uczestniczących w szkoleniu osób. Możliwe jest to zarówno poprzez przedstawienie uczestnikom znaczenia konkretnych umiejętności, jak też ich praktyczne przećwiczenie poprzez szereg symulacji, ćwiczeń, pracy indywidualnej i zespołowej. Szkolenia miękkie dostępne są aktualnie zarówno w postaci szkoleń stacjonarnych, prowadzonych w tradycyjnej sali szkoleniowej, jak i szkoleń miękkich online. W trakcie szkolenia online zajęcia prowadzone są również na żywo, tyle tylko że fizyczna sala szkoleniowa zastąpiona jest przez salę internetową.
W przypadku szkoleń miękkich nie jest natomiast polecane korzystanie z kursów e-learningowych itp. Co prawa mogą one służyć do wstępnego zapoznania uczestników z daną umiejętnością miękką i stanowić swego rodzaju merytoryczną podbudowę do rozwijania danej umiejętności, to jednak kursy online nie pozwalają na praktyczne przećwiczenie zdobytej wiedzy teoretycznej.
Jakie szkolenia miękkie ciszą się dużym zainteresowaniem i dlaczego?
Szkolenia z komunikacji interpersonalnej – pozwalają one zrozumieć znaczenie efektywnej komunikacji interpersonalnej dla zapewnienia sprawnej współpracy i budowania pozytywnych relacji w zespole. Z tego powodu są chętnie wybierane przez przedsiębiorstwa chcące poprawić jakość współpracy w zespołach bez względu na branżę czy kategorię działania firmy.
Szkolenia z asertywności – współpraca w miejscu pracy wiąże się z chęcią bycia odpowiedzialnym oraz naturalną tendencją do przyjmowania obowiązków do wykonania bez zastanawiania się nad konsekwencjami takiego zachowania. Bardzo często prowadzi to do przyjmowania przez pracowników obowiązków, którym nie mogą podołać z powodów czasowych czy też posiadanych umiejętności. Zdolność asertywnego komunikowania się, odmawiania i chronienia swoich granic w razie potrzeby pozwala wyeliminować tego typu nieefektywności prowadzące nie tylko do gorszego działania organizacji, ale też zwiększającego stres u członków zespołu. Szkolenia miękkie dotyczące asertywności i rozwoju zachowań asertywnych mogą być sposobem ograniczenia tego typu zjawisk w organizacji.
Szkolenia z zarządzania czasem pracy i priorytetami – umiejętność oceny własnych zdolności do wykonania zadań, ich czasochłonności oraz hierarchii ważności to kolejna umiejętność miękka, która znacząco podnosi efektywność pracowników. Coraz więcej firm rozumie, że pracownik potrafiący samodzielnie i efektywnie zarządzać czasem pracy i zadaniami to doskonały sposób na osiągnięcie wysokiej jakości oraz przewidywalności w prowadzonej działalności.
Szkolenia miękkie rozwijające inteligencję emocjonalną – umiejętność rozumienia własnych emocji oraz emocji otaczających nas ludzi pozwala nam efektywniej funkcjonować w zespole. Inteligencja emocjonalna pozwala nam rozumieć, dlaczego odczuwamy stres lub podenerwowanie, zauważać chwile gorszego samopoczucia u współpracowników i oferować im wsparcie i pomoc, jak też lepiej komunikować się poprzez eliminację emocjonalnych wypowiedzi itp. Rozwój inteligencji emocjonalnej pozwala nam lepiej funkcjonować nie tylko w życiu zawodowym, ale też prywatnym, dlatego pracownicy wysyłani na tego typu szkolenie miękkie często doceniają szanse rozwojowe jakie stwarza im pracodawca.
Gdzie znaleźć najlepsze szkolenia miękkie?
Jeśli poszukujemy szkoleń miękkich, warsztatów i seminariów poświęconych rozwojowi kompetencji miękkich możemy skorzystać z internetowej bazy szkoleń miękkich dostępnej na stronie https://eventis.pl/szkolenia/miekkie. Baza zawiera zarówno szkolenia miękkie stacjonarne w miastach takich jak Warszawa, Poznań, Gdańsk, Katowice, Kraków, Wrocław, Bydgoszcz, Łódź czy Lublin, jak też szkolenia miękkie realizowane przez Internet.
Na stronie sprawdzimy terminy nadchodzących szkoleń miękkich, ich program, a także informacje o osobach prowadzących zajęcia i wykłady. Strona umożliwia również porównanie cen szkoleń, podejrzenie certyfikatu, który otrzymają uczestnicy po ukończeniu szkolenia oraz oczywiście zapisanie się na zajęcia.
Umiejętności miękkie potrzebne są każdemu z nas i korzystamy z nich każdego dnia, zarówno w sytuacjach prywatnych, jak i zawodowych. Dlatego warto rozważyć inwestycję w szkolenie miękkie, rozwijające wybrane kompetencje miękkie.