SMS-y i powiadomienia push to najczęściej spotykane sposoby promocji firm w świecie online. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Już na wstępie należy jednak podnieść, że oba kanały nie są swoją konkurencją. Ich wzajemne uzupełnianie się warto wykorzystać. Zobacz, w jaki sposób.
SMS marketing — wady i zalety
Pozostaje bezkonkurencyjny pod względem open rate oraz szerokich możliwości dotarcia do klientów. Nie wymaga internetu, a Twój klient nie musi korzystać ze smartfona, aby otrzymać od Ciebie wiadomość, wystarczy mu zwykły stary telefon. SMS-y docierają wszędzie i zawsze — gdy tylko telefon jest w zasięgu sieci GSM. I tym wygrywają z powiadomieniami push.
Warto także dodać, że są znacznie prostsze w uruchomieniu. Wysyłka SMS z SMS Center nie wymaga instalowania aplikacji przez odbiorców, a dodatkowo umożliwia stosowanie komunikacji dwukierunkowej — tak ważnej, jeśli chodzi o zbierania opinii o produkcie czy oferowanych usługach.
Czy to jednak oznacza, że SMS jest w 100% idealny? Niekonieczne, ma on też swoje wady:
- przy jego pomocy nie wyślesz grafik lib animacji: jedynie pod linkiem umieszczonym w SMS-ie wyświetla się grafika, która tworzona jest z meta danych danej strony www,
- wymaga większych umiejętności dotyczących konstrukcji perswazyjnych komunikatów,
- ogranicza nas w wysyłce emoji: na każdym telefonie wyświetlają się one w inny sposób, mogą się także w ogóle nie wyświetlać,
- odbiorca może mieć włączony filtr antyspamowy, na które SMS-y nie są odporne.
Powiadomienia push — co dzięki nim zyskujesz?
Powiadomienia push — podobnie jak SMS — mają krótki termin ważności, a także zapewniają szybkość i bezpośredniość komunikacji. Są tańsze pod względem tworzenia pojedynczej wiadomości, jednak wymagają stworzenia aplikacji, już mało atrakcyjnej pod względem kosztowym. Dodatkowo wymagają one od odbiorców dużo większego zainteresowania. Aby klient otrzymał na swój telefon powiadomienie push, musi on:
- dowiedzieć się o istnieniu aplikacji,
- zainstalować ją na swoim urządzeniu,
- aktywować powiadomienia push.
Firma musi więc podjąć dodatkowe działania zachęcające odbiorcę do skorzystania a aplikacji, a następnie zadbać o jej konserwację i aktualizację — co w praktyce może przysporzyć sporych problemów.
Powiadomienia push mają jednak swoje zalety. Z pewnością należy do nich duża swoboda przy tworzeniu treści. W komunikatach możemy umieścić zarówno tekst, jak i grafikę, animację, linki czy przyciski w formie call to action. Z tego względu będą one bardziej atrakcyjne w branżach, w których sprzedaje się obrazem, np. branża gastronomiczna czy odzieżowa.
Zasady tworzenia treści do SMS-ów i mobile push
Najlepszym rozwiązaniem — tak jak wspomnieliśmy wcześniej — jest połączenie obu tych kanałów komunikacji. SMS może posłużyć jako zachęta do instalacji aplikacji, warto go również wykorzystać jako uzupełnienie kampanii i wysyłać do tych odbiorców, którzy nie odebrali powiadomienia. W ten sposób docierasz do wszystkich i zwiększasz skuteczność swoich działań. A dodatkowo pamiętaj, aby:
- targetować swoich odbiorców pod względem płci, wieku, zainteresowań czy geolokalizacji,
- nie wysyłać wiadomości bez powodu: niech każdy komunikat niesie ze sobą jakąś korzyść dla klienta.