Głównym zadaniem osób prowadzących własny sklep jest pozyskanie i utrzymanie klienta, co gwarantuje przychody na odpowiednim poziomie. Niemniej jednak trzeba też pamiętać o pewnych kwestiach dodatkowych, zapewniając tym samym sprawne funkcjonowanie swojemu sklepowi. Oto 5 rzeczy, o których w szczególności należy pamiętać
Najwyższej jakości asortyment
Pozyskanie klienta w dobie rosnącej konkurencji nie jest proste, dlatego też trzeba zaoferować potencjalnym kupującym najwyższej jakości asortyment. Obecnie klienci nie są już bowiem zainteresowani wyłącznie niskimi cenami – wielu z nich jest w stanie zapłacić więcej, oczekując jednocześnie wyższej jakości. Dobra hurtownia chemiczna zapewnia ciągłość dostaw środków czystości, kosmetyków i innych produktów, które znaleźć można w drogerii. Właściciele sklepów, którzy w ostatnim czasie zauważyli spadek zainteresowania sprzedawanymi produktami, w pierwszej kolejności powinni sprawdzić, jakie dokładnie towary są dostępne dla klientów i ewentualnie zdecydować o ich wymianie.
Klienci lubią nowości
Klienci chętnie odwiedzają sklepy nie tylko po to, aby zakupić potrzebne im w danym momencie produkty. Wielu z nich szuka również nowości, czyli wyrobów, których do tej pory nie mieli okazji przetestować. Mogą być to towary, które dopiero co pojawiły się na rynku lub takie, które w okolicznych sklepach nie są dostępne. Warto więc co jakiś czas oferować klientom inne produkty, dotychczas niedostępne w naszym asortymencie. Dzięki temu będą oni chętniej odwiedzali sklep, szukając ciekawych okazji.
Konkurencyjne ceny
Klienci, jak wspomniano powyżej, przywiązują dziś znacznie większą wagę do jakości produktów, niż do ich ceny. Nie oznacza to jednak, że kwestia kosztów jest im całkowicie obojętna, dlatego też warto zaoferować im produkty w konkurencyjnych cenach. Jak je ustalać? Przede wszystkim musimy zorientować się, ile kosztują podobne towary w konkurencyjnych punktach handlowych. Miejmy jednak na uwadze, że coraz prężniej działają sklepy online, które również stanowią dla nas konkurencję. Ustalanie cen produktów to skomplikowany proces, w którym trzeba wziąć pod uwagę zarówno cenę zakupu towaru, jak i zarzuconą przez siebie marżę. O ile jednak w przypadku początkujących przedsiębiorców ustalanie cen to prawdziwe wyzwanie, o tyle ci, którzy od dawna prowadzą sklep, mają w tej materii znacznie większe doświadczenie.
Estetyczna ekspozycja
Popularne powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” odnosi się nie tylko do ludzi, lecz również do punktów handlowych. Właściciele sklepów muszą więc zadbać o estetyczną, przyciągającą wzrok ekspozycję towarów. Ważne, aby w sklepie zawsze było czysto oraz aby unosił się w nim przyjemny dla nozdrzy zapach. Ponadto warto pamiętać o:
- ekspozycji sezonowej – na święta, lato czy nawet halloween,
- częstej zmianie towarów znajdujących się na wystawie,
- promowaniu tych towarów, które w danym czasie można zakupić po niższej cenie.
Estetyczna, umiejętnie przygotowana eskpozycja to klucz do pozyskania klienta. Dobrze, aby za jej przygotowanie była odpowiedzialna jedna osoba, tak aby zawsze była ona utrzymana w podobnej koncepcji. Poza artykułami dostępnymi w sklepie, warto wykorzystać dodatkowo elementy dekoracyjne.
Promocje i okazje
Co przyciąga klientów do konkretnego sklepu? Oczywiście różnego rodzaju promocje i okazje cenowe. Dzięki nim można kupować taniej, dodatkowo oszczędzając. Warto więc pomyśleć o organizowaniu cyklicznych akcji rabatowych. W wielu sklepach obowiązują karty stałego klienta, które uprawniają do zakupu wybranych produktów po niższych cenach. Jeszcze do niedawna były one dostępne wyłącznie dla klientów dużych sieci handlowych, obecnie jednak nawet niewielkie sklepy rozważają ich wprowadzenie. Wszystko dlatego, że klienci lubią oszczędzać, zwłaszcza w czasie, gdy ceny rosną. Akcje promocyjne można organizować również wtedy, gdy na magazynie zalegają konkretne produkty. Pamiętajmy, że czasami lepiej sprzedać je taniej, niż ponosić koszty związane z magazynowaniem.